شهرام مقام شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در این راستا روزانه 16 نیروی بهداشت محیط، 40 نیرو از واحد پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و چهار ماما از سه شهرستان خرمشهر، آبادان و شادگان به صورت شبانه روزی در 2 نوبت کاری در مرز شلمچه مستقر می باشند.
وی نظارت بر نحوه و محل های پخت نذری و توزیع غذا و نمونه گیری از تمام غذاها، نظارت بر سیستم دفع فاضلاب و پسماند، کدگذاری و نظارت بر آب و یخ مصرفی نمونه ای از اقدامات واحد بهداشت محیط در ایام اربعین در مرز شلمچه است.
مقام از تهیه وسایل سنجش سریع آلودگی سطوح و مواد غذایی برای اربعین امسال در مرز شلمچه اشاره کرد و گفت: وسایل سنجش پرتابل آلودگی سطوح و مواد غذایی دارای کیت های تشخیص سریع امسال در مرز شلمچه استفاده می شود و قابلیت تشخیص سریع آلودگی میکروبی مواد غذایی و آب را دارند.
وی افزود: در گذشته نتیجه آزمایش ها بعد از سه روز اعلام می شد اما با استفاده از این وسایل سنجش جدید به صورت آنی و در محل نتیجه سنجش قابل مشاهده و ثبت شدن است.
سخنگوی کمیته اربعین دانشکده علوم پزشکی آبادان از آموزش و سنجش سلامت به عنوان محورهای مهم عملکرد واحد پیشگیری از بیماری ها در مرز شلمچه اشاره کرد و گفت: آموزش افراد عازم عتبات برای کسب آمادگی در زمینه شناخت انواع بیماری ها، نحوه تشخیص نوع مواد مصرفی و رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از انتقال بیماری های از جمله اقداماتی است که در مرز شلمچه انجام می شود.
مقام استقرار ماما به صورت شبانه روز در مرز شلمچه برای خدمات رسانی به مادران باردار از دیگر اقدامات انجام شده در مرز شلمچه عنوان کرد و گفت: به منظور خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی 2 گروه بهداشت خانواده با استقرار در بیمارستان صحرایی کلیه خدمات بهداشت خانواده و مراقبت از مادران به ویژه مادران باردار را انجام می دهند و روزانه چهار ماما به صورت شبانه روزی در مرز مستقر شده اند.
وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر توزیع 500 عدد بروشور و 600ماسک به 2 هزار و 600 زائر از سوی نیروهای بهداشت محیط آموزش های بهداشتی ارائه شد.
مقام گفت: در اربعین سال گذشته سه هزار و 474 مورد به واحد سلامت خانواده مراجعه کردند که از این تعداد 54 مورد مادران پرخطر بودند که هفت مورد اعزام مادر پرخطر به بیمارستان را در پی داشت.
7100/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.