سعید حسین پورشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ، شیوه های آموزش‌ غلط در آموزشگاه ها را یکی از عوامل توسعه نیافتگی حوزه موسیقی عنوان کرد و ادامه داد : هنرآموزان موسیقی در آموزشگاه ها خود نیاز به آموزش تکمیلی دارند تا بتوانند هنرجوهای خبره پرورش دهند .
وی ادامه داد: متاسفانه بیش از نیمی از هنرآموزان آموزشگاه های خوزستان از سواد علمی و اکادمیک کافی برای آموزش برخوردار نیستند و این روش اشتباهی است که هنرجویی پس از چندماه آموزش، به خود اجازه شاگرد پروری می دهد و در آموزشگاه ها شروع به تدریس موسیقی می کند.
پژوهشگر و استاد موسیقی سازهای کوبه ای بازبینی معلومات هنرآموزان را راهکاری برای برون رفت از شیوه های غلط آموزش در علم موسیقی عنوان کرد و افزود : اگر در مراتب مدیریتی ،حوزه هنری و اداره ارشاد اسلامی برنامه ای جامع و مدون در خصوص گزینش هنرآموزان موسیقی در آموزشگاه داشته باشند به جرات می توان گفت تعداد انگشت شماری از آموزشگاه های سراسر استان و حتی در کشور از اساتیدی که خاک خورده صحنه ،باتجربه و اهل فن موسیقی می توان یافت که نیاز به آموزش ندارند البته باید این مسئله را در نظر گرفت که علم آموزی و آموختن شیوه های نوین در هر سطحی نیاز ضروری است.
حسین پور جامعه متقاضی آموزش و مخاطبان این عرصه را عاملی دیگر برای رشد موسیقی کلاسیک عنوان کرد و ادامه داد : علاقه مندان به این رشته بدون تحقیق و یافتن آموزشگاه مناسب اقدام به نام نویسی در یکی از رشته های موسیقی می کنند و همین امر باعث می شود هنرآموزی که پرورش می یابد بدون درنظر گرفتن شیوه آموزش هنرآموز، سبک موسیقی مورد علاقه خود و سنجش سطح آموزشگاه مورد نظر اقدام به ثبت نام می کند و نتیجه این آموزش ناموفق و یا اینکه همان شیوه غلط آموزش هنرآموز خود را تکرار می کند .
این تنبک نواز خوزستانی فراگیری موسیقی را فارغ از سن ممکن عنوان کرد و گفت: موسیقی را از سن پنج سالگی می توان آموخت و هیچگونه محدودیتی از این نظروجود ندارد.
شاگرد ویژه استاد زنده یاد محمد اسماعیلی با بیان اینکه دیگر شرایط و زمینه های مناسبی در موسیقی نیست گفت : از علت های مهم شرایط وحال بد موسیقی ما هم یکی این است که آدم‌های درستی در سیستم مدیریت موسیقی ما نیستند.

نقش رسانه درفرهنگ سازی موسیقی سنتی
مدیریت گروه موسیقی چکاوک اهواز با عنوان اینکه نقش رسانه دیداری و شنیداری در ترویج و اعتلای موسیقی ایرانی غیر قابل انکار است اظهار داشت : از بدو ورود رسانه های رادیویی و تلویزیونی به ایران ، موسیقی همواره به عنوان ابزار اصلی در برنامه های تولید شده بوده اما به دلیل افکار تنگ نظرانه و گاه عدم درک صحیح مدیران فرهنگی از موسیقی ، رسانه‌ها ازپرداختن به این حوزه کم کاری کردند .
وی تولید و پخش برنامه های موسیقیایی را از رسانه تصویری عامل مهمی در آشنایی با موسیقی سنتی و سازهای اصیل ایرانی عنوان کرد و گفت : ممنوعیت پخش کنسرت های سنتی در رسانه تصویری باعث گمنام ماندن سازهای اصیل ایرانی و نحوه نواختن آن نسبت به سازهای اروپایی شده است ، درصورتی که اگر از طریق همین رسانه کنسرت ها و نواختن موسیقی پخش شود مخاطبین با فرهنگ و موسیقی ایرانی آشنا خواهند شد .

تنوع موسیقی در استان خوزستان بیش از سایر استانهاست
مدیر برگزاری نخستین کنسرت دیداری استاد بهمن علاء الدین در اهواز با بیان اینکه خوزستان نسبت به سایر استان ها از تنوع فراون موسیقی سنتی برخوردار است اظهار داشت :استان ما سکونت وزندگی اقوام مختلف لر،شوشتری ، بختیاری،عرب ، ساحل نشینان و همچنین قشقایی است که هر یک از این قومیتها موسیقی خاص خود را دارند لذا خوزستان از تنوع فراوان موسیقی سنتی برخوردار است .
رئیس سابق انجمن موسیقی خوزستان و اهواز، موسیقی کلاسیک و پاپ را موسیقی' فست فودی 'عنوان کرد و گفت : موسیقی سنتی ایرانی، که با نام موسیقی اصیل ایرانی یا موسیقی کلاسیک ایرانی و موسیقی دستگاهی نیز شناخته می‌شود،شامل دستگاه‌ها، نغمه‌ها، و آوازهایی می باشد که از سال‌ها پیش از میلاد مسیح تا به امروز سینه به سینه در میان مردم ایران جریان داشته وحال آنکه موسیقی پاپ به دلیل ضعف در نت نویسی در سطحی ساده تری قراردارد .
نویسنده کتاب ریتم شناسی و وزن خوانی در موسیقی ،دستگاه های موسیقی ایرانی را کامل و جامع ترین موسیقی دنیا بیان کرد و گفت : دستگاه های موسیقی ایرانی، مجموعه ای از پرده‌های مختلف موسیقی است که انتخاب آن حس و شور خاصی را به شنونده انتقال می‌دهد، هر دستگاه از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شده و معمولاً از درآمد دستگاه آغاز می شود و به گوشه اوج یا مخالف دستگاه در میانه ارائه کار می‌رسد، سپس با فرود به گوشه‌های پایانی و ارایه تصنیف و سپس رِنگی اجرای خود را به پایان می‌رساند.
این عضو کانون نوازندگان خانه موسیقی ایران ، موسیقی سنتی ایران را شامل هفت دستگاه و شش آواز عنوان کرد و ادامه داد :دستگاه های موسیقی شور، سه گاه، چهارگاه، همایون، ماهور، نوا و راست پنج گاه تشکیل شده است ، موسیقی سنتی ایرانی علاوه بر دستگاه از قسمت دیگری به نام آواز تشکیل شده که در ردیف موسیقی ایرانی معمولا از آواز ابوعطا، آواز دشتی، آواز افشاری، آواز بیات ترک، و آواز اصفهان، و گاهی نیز از آواز بیات کرد یا بیات زند و آواز شوشتری نام برده می‌شود.
حذف موسیقی ازرسانه مرادف حذف حیات آن
حسین پور موسیقی را نیاز جامعه می داند و افزود : باید جامعه نسبت به موسیقی احساس نیاز کند تا به سمت موسیقی گرایش پیدا کنند ، موسیقی به قدری مهم است که اگر یک روز موسیقی را از رسانه ها و جامعه بگیریم همه چیز بی روح و خسته کننده می شود ، حتی آوای خوانش اذان هم که روزانه به گوش می رسد از نوای موسیقی جدا نیست و جالب است بدانید اذان موذن زاده اردبیلی در گوشه ای از آواز بیات ترک با نام «روح الارواح» ساخته شده و به نظر می رسد مرحوم موذن زاده به خاطر اسم این گوشه، آن را برای اذان خود انتخاب کرده است .
حسین پورخود را، سپاسمندِ آموزش های اولیه و پایه ای «فیروزمیاندار» می داند وی در طول 28 سال فعالیت هنری از جمله شاگردان ویژه استاد محمداسماعیلی بوده وهمچنین اولین کسی است که مجوز تدریس متد سه خط رادر تنبک نوازی دارد .
وی خالق آلبوم موسیقی بهیگ ، دو نوازی سنتور و تمبک ،خواب خورشید،چهار مضراب ،هشت آهنگ و کل و گاله و همچنین تالیفات کتاب های خودآموز ریتم شناسی و وزن خوانی و کتاب سی قطعه برای تمبک را در کارنامه هنری خود دارد .
7165/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.