محمد داس مه شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: لاشه توله پلنگ در تونل گالری سد آریو برزن بهبهان واقع در محدوده تنگ تکاب منطقه حفاظت شده خاییز امروز کشف شد.
وی تصریح کرد: منطقه حفاظت شده خاییز و تنگ تکاب زیستگاه پلنگ کاراکال، کل و بز وحشی، تیهو، کبک، گرگ، عقاب و مارخوار است.
مسئول کمیته حقوقی تشکل های زیست محیطی خوزستان با اشاره به مشخص نبودن دلیل مرگ این توله پلنگ بیان کرد: موضوع مرگ این توله در دست بررسی است و از معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست می خواهیم این موضوع را سریعا بررسی کند و هیات تحقیق برای این موضوع تشکیل دهد.
وی با اشاره به ویلاسازی های غیر مجاز در منطقه حفاظت شده تصریح کرد: سازمان محیط زیست نباید اجازه ویلاسازی در این منطقه را بدهد.
داس مه گفت: به رغم این که این منطقه چزو مناطق حفاظت شده است اما ماشین آلات سنگین در این منطقه تردد و کار می‌کنند و ویلاهایی بدون مجوز در منطقه در حال ساخت و ساز است.

بهبهان در جنوب شرقی خوزستان واقع شده است.
پرونده ویلاسازی منطقه حفاظت شده خاییز بهبهان در استان خوزستان با شکایت شبکه انجمن های محیط زیست استان، مرداد ماه سال جاری روی میز دادگاه قرار گرفت.
منطقه حفاظت شده خاییز با مساحتی بیش از 33 هزار هکتار در سال 1377 به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد. این منطقه در فاصله 15 کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد و بر اساس آخرین سرشماری، این منطقه بیش از یک هزار راس کل و بز دارد که به دلیل وجود دریاچه سد مارون و چشمه ها تمرکز آن در تنگ تکاب است، همچنین وجود چند غار طبیعی، گونه هایی چون پلنگ و کاراکال و پرندگان با ارزشی مانند جغد شاخدار و جغد ماهیخوار به اهمیت این منطقه افزوده است.
حدود چهار ماه پیش، در پی اعتراض فعالان محیط زیست بهبهان، نسبت به طرح توسعه گردشگری و ایجاد کمپینگ و اردوگاه در «منطقه حفاظت شده خائیز»، اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد، هر گونه ساخت و ساز در این منطقه را غیرقانونی اعلام کرده و فعالیت مجدد در این منطقه را تکذیب کرده بود در حالی که فعالان محیط زیست از فعالیت بیل مکانیکی در این منطقه حفاظت شده گزارش می دهند.
7164/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.