به گزارش ایرنا، کورش مودت روز سه شنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب هندیجان بیان کرد: 17 میلیارد ریال برای احداث این سردهنه ها هزینه شده ولی به دلیل مشخص نبودن متولی کنترل آن، برخی کشاورزان شهرستان های بالاست دریچه ها را شکسته و نهرها را در زمان نیاز به آبیاری بدون هماهنگی باز می کنند که لازمست بین جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق خوزستان متولی نظارت بر دریچه ها مشخص شود.
وی افزود: در جلسه ای که در 9 مهر امسال در وزارت نیرو با حضور جهانگیر حبیبی معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب ایران برگزار شد بر مدیریت و تعیین متولی کنترل این سردهنه ها تاکید شد.
فرماندار هندیجان گفت: یکی از عوامل اصلی مصرف دبی آب رودخانه زهره کشت کنجد و برنج در شهرستان های بالادست هندیجان است که بسیار آب بر بوده و لازم است برمنابع آب در خوزستان بیشتر نظارت شود زیرا مدیریت مناسبی بر روی این منابع در حوضه رودخانه زهره در خوزستان صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: استفاده بی رویه از آب در شهرستان های بالادست هندیجان بیشترین دغدغه کشاورزان هندیجان است که چنانچه کنترل و مدیریت شود می تواند مشکلات کشاورزان هندیجان را تا حدودی حل کند.

** پارسال مدیریت توزیع آب صورت نگرفت
مدیر جهاد کشاورزی هندیجان نیز گفت:پارسال اگر حداقل دبی رودخانه زهره را داشتیم حدود 30 هزار تن محصول برداشت می کردیم اما بیشترین ضربه به کشاورزان این شهرستان از محل نبود مدیریت بر توزیع آب بود.
جمشید اسلامیان افزود: با آنکه سردهنه نهرهای کشاورزی ساخته شدند ولی مدیریتی بر روی آنها صورت نگرفت و اگر امسال قرار است آبی رهاسازی شود لازمست مدیریت این دریچه ها جدی گرفته شود.
وی گفت: توضیحات لازم به مسئولان مربوط در این خصوص داده شده ولی متاسفانه توجهی صورت نمی گیرد و در صورت ادامه این فرآیند به طور قطع مشکل ساز خواهد شد.
مدیر جهاد کشاورزی هندیجان افزود: با کشاورزان جلسات متعددی برای کاهش سطح زیر کشت برگزار کردیم ولی کشاورزان براساس پیش بینی خود بذر و کود تهیه و کشت کردند.

** امکان رهاسازی آب از سد کوثر وجود ندارد
سرپرست امور بهره برداری سد و شبکه هندیجان نیز در این نشست گفت: هندیجان بزرگترین شبکه بهره برداری کشور را دارد که می توان گفت از نظر منابع آبی بحرانی ترین شبکه نیز هست.
علی نورانی افزود:هم اکنون آورد سد آسک یک متر مکعب در ثانیه و با خروجی نیم متر مکعب و تنها برای مصارف شرب است هر چند که با توجه بالا بودن میزان شوری (EC) تنها به صورت اسمی آب شرب محسوب می شود.
وی ادامه داد: کشاورزان مرتب برای تعیین تکلیف کشت خود به ما مراجعه می کنند ولی تکلیف ما نیز مشخص نشده، و منتظر دستورالعمل از ارگان های بالادستی هستیم تا بتوانیم در این خصوص تصمیم گیری کنیم.
وی گفت:زمین های زیر شبکه R1 و R2 در هندیجان با وجودی که آماده کشت هستند ولی آبی برای استفاده آنها موجود نیست.
سرپرست امور بهره برداری سد و شبکه هندیجان افزود:منابع آبی سد کوثر بسیار پایین بوده و هم اکنون در وضعیت پایداری است، یعنی اگر آب از این سطح پایین تر رود بدنه سد تهدید خواهد شد زیرا که نیروی آب موجب نگهداری سد نیز هست.
نورانی ادامه داد: به لحاظ فنی هم اکنون رهاسازی آب به نوعی یک تهدید حساب می شود و اگر بخواهیم از این سد رهاسازی داشته باشیم، با توجه به نهرهای سنتی و گسترده ای که در شبکه وجود دارد خیلی دور از ذهن است که این آب به هندیجان برسد.
سد تنظیمی و انحرافی آسک بر روی رودخانه هندیجان و در 35 کیلومتری شمال شهر هندیجان قرار دارد. عملیات ساختمان این سد از سال 1376 شروع شده واین سازه در سال 1385 به بهره برداری رسید.
ظرفیت مخزن این سد 15 میلیون متر مکعب بوده ولی هم اکنون به دلیل رسوب زیاد این حجم به 2 میلیون متر مکعب کاهش یافته که باید برای لایروبی آن اعتباری در نظر گرفت.
سد کوثر(تنگ دوک) در فاصله ی 60 کیلومتری شمال غربی شهر دوگنبدان در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و سال 1383 به بهره برداری رسید.
این سد سالانه آب آشامیدنی 20 شهرستان و دو هزار روستای استان های هرمزگان ، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر را تامین می کند.
شهرستان هندیجان در جنوب خوزستان قرار گرفته و یکی از بنادر مهم تجاری و صیادی این استان است.
7163/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.