به گزارش ایرنا، علی محمد طهماسبی بیرگانی شامگاه گذشته در ستاد استانی مقابله با گرد و غبار در استانداری خوزستان اظهارداشت: در حال حاضر مهم ترین عامل مهاجرت نخبگان گرد و غبار است و شرایط به وجود آمده ناشی از بزرگنمایی و برجسته کردن این پدیده در استان است.
وی با اشاره به اینکه مهاجرت نخبگان در شاخص های توسعه منطقه تاثیرگذار است، گفت: روند مهاجرتی موجود به استان آسیب می زند و باید از آن جلوگیری کرد.
رئیس کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار خاطرنشان کرد: برخی سیاه نمایی ها این امر در استان خوزستان را تشدید کرده و باید موارد و مشکلات را به نحوی مدیریت کرد که به جامعه بیش از این آسیب وارد نکند.
وی با اشاره به اینکه باید شرایط واقعی را به مردم اعلام کرد، افزود: اگر در جایی موارد هم کمرنگ بیان شود اشکالی ندارد .
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: خوزستان بخاطر وجود این پدیده با مشکلات متعددی دست و پنجه می کند اما با این وجود استان هایی هستند که شرایطی بدتر از خوزستان دارند.

*اختصاص 150 میلیون دلار با نرخ 3500 تومان
طهماسبی بیرگانی ، یادآور شد: با توجه به مشکلاتی که گرد و غبار در سال 95 برای استان خوزستان به وجود آورد 150 میلیون دلار با نرخ سه هزار و 500 تومانی از محل صندوق توسعه ملی به خوزستان اختصاص یافت.
وی در این خصوص ادامه داد: از این مبلغ 50 میلیون دلار به صورت ملی و مابقی به صورت استانی در اختیار دستگاه های اجرایی قرار گرفته است.
رئیس کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار با اشاره به اینکه برای اجرای پروژه های مقابله با گرد و غبار خوزستان با مشارکت کارشناسان و اساتید دانشگاه ها در حال همکاری هستیم، عنوان کرد: پیش بینی می شود طی هفته های آینده طرح های علمی و اجرایی تکمیل و به استان ها ابلاغ شود.
طهماسبی بیرگانی یاد آور شد: از 224 میلیارد تومانی که حاصل 100 میلیون دلار اختصاص یافته در حوزه استانی است، بیشترین اعتبارات به اداره کل منابع طبیعی خوزستان برای مراقبت، نگهداری و کاهش اثرات ناشی از گرد و غبار درنظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر سهم دیگر دستگاه های استانی از این اعتبارات بر اساس نظرات کارشناسی و انتظارات تعیین شده ، گفت: تنها سهم سازمان جهاد نصر به صورت استانی تعیین شده و این مسئله به خواسته خود این سازمان بوده است.
وی یادآور شد: تاکید می شود که این اعتبارات در زمینه مقابله با گرد و غبار اثر بخش هزینه شود و در این راستا کارگروه ملی نظارت خواهد داشت.

*کانون‌ های فرسایش بادی در یک میلیون 840 هزار هکتار از اراضی خوزستان
رئیس پژوهشکده هواشناسی کشور نیز در این نشست با تاکید بر اینکه نمی توان همه کانون هایی که ایجاد گرد و خاک می کنند را درختکاری کرد، گفت: برای مردم انتظاراتی به وجود آمده و به همین دلیل از اقدامات مطالعه نشده باید پرهیز کرد.
عباس رنجبر یادآور شد: استان خوزستان در فصل زمستان بخصوص در ماه های دی و بهمن بیشترین درگیری را با پدیده گرد و غبار دارد و لازم است دستگاه های مربوطه طی این مدت زمانی آمادگی های لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به مطالعات سال 97 از وسعت مناطق تحت تاثیر پدیده گرد و غبار، عنوان کرد: بیش از یک میلیون 840 هزار هکتار از اراضی استان بر اساس 560 نقطه بررسی شده تحت تاثیر کانون های فرسایش بادی است.
/6002/7148
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.