به گزارش ایرنا جامعه روشندلان آبادان روزگار را در شرایطی سپری می کنند که بعضا با وجود داشتن تحصیلات عالیه دانشگاهی و دارا بودن هوش و استعداد وافر در بسیاری زمینه ها حتی برای تردد در خیابان های این شهر نیز نیاز به کمک و یاری دیگران دارند.
عدم مناسب سازی و امنیت در تردد افراد دارای معلولیت یکی از بزرگترین موانع در سر راه نابینایان آبادانی است.
از سویی بیکاری به عنوان مهمترین مطالبه آنان هیچگاه از سوی مسئولان ذیربط دیده نشده است.
به گزارش ایرنا آمار بیکاری میان نابینایان آبادانی بسیار زیاد است، کم بینایان و نابینایان آبادانی با معضل جدی بنام اشتغال مواجه هستند، زمانی که بحث اشتغال مطرح می شود باید توجه داشت انتظار این افراد از اشتغال متناسب با توان علمی آن ها است، افرادی که حتی دارای مدارک عالی دانشگاهی هستند توقع دارند فرصت شغلی که به آنان داده می شود متناسب با توانمندی آنها باشد.
یکی از افراد روشندل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: درصد بالایی از نابینایان آبادانی اکنون بیکار هستند چون حمایت نمی شوند. اشتغال مشکل اساسی نابینایان در آبادان است و اکثر ادارات به قانون سه درصد استخدام افراد معلول ‌توجه نمی کنند.
سعید آزادی اظهار داشت: به دلیل ناآشنایی مسئولان نسبت به توانایی افراد روشندل در آبادان کمتر سهمی برای آنها در اشتغال در نظر گرفته می شود و این موضوع بروز معضلات روحی، روانی، اقتصادی و در نهایت عدم تشکیل خانواده برای این قشر منجر می شود.
یکی دیگر از نابینایان آبادانی نیز مشکل اشتغال را بزرگترین مشکل نابینایان عنوان کرد و گفت: مشکل اساسی معلولان مشکل اشتغال آنهاست زیرا نابینایان نمی ‌توانند در همه زمینه ‌ها فعالیت داشته باشند و تنها در برخی شغل ها می ‌توانند فعالیت کنند.
مریم قاسمی افزود: مشکل اشتغال نابینان تنها درصورتی حل می‌ شود که کارخانجات و شرکت‌ های مختلف افراد نابینا را نیز بپذیرند و از سویی دولت نیز باید برای کار فرمایانی که افراد روشندل را بکار می گیرند امتیازی قایل شود.
قهرمان بین المللی شطرنج نابینای آبادانی با تاکید بر اینکه عدم مناسب سازی معابر شهری برای نابینایان مشکلات فراوانی فراهم کرده است گفت: باید این حقیقت را پذیرفت که فراهم نبودن فضای شهری برای نابینایان به نوعی محرومیت از حقوق شهروندی را برای این قشر بوجود آورده است.
فاطمه برقول اظهار داشت: در زمینه تردد و مناسب سازی محیطی مشکلات متعدی برای نابینایان در آبادان وجود دارد که یکی از آنها ساختار اداری و عمومی شهر است ضمن اینکه اکثر ادارات آبادان فضای مناسب برای تردد نابینایان ندارند.پیاده روها و معابر شهری آبادان برای تردد این قشر مناسب سازی نشده و افراد روشندل برای تردد با مشکل جدی مواجه هستند.
برقول تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات اساسی نابینایان آبادانی نبود سالن اختصاصی برای ورزش است، نابینایان آبادانی در حالی در رشته های مختلف و در رقابت های کشوری و بین المللی موفق به افتخار آفرینی می شوند که از داشتن سالن مناسب برای تمرین محروم هستند.
مدیر انجمن نابینایان و کم بینایان آبادان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در آبادان 500 فرد کم بینا و نابینا زندگی می کنند که هیچگونه توجه ای از سوی نهادها و سازمان ها به آنها نمی شود.
کوثر قنده پور به اشتغال به عنوان رفع بسیاری از مشکلات نابینایان اشاره کرد و افزود: حل مشکل اشتغال زمینه ساز حل مشکل مسکن، ازدواج و بسیاری مشکلات این قشر است اما در آبادان به این مشکل توجه نمی شود.
وی اظهار داشت: در سال ‌های گذشته 16 ماده در مجلس برای کمک به افراد معلول تصویب شد که یکی از آن مربوط به اشتغال آنان است اما اجرای این قانون در ادارات جدی گرفته نمی شود.
مدیر انجمن نابینایان و کم بینایان آبادان گفت: در آبادان دستگاه خودپرداز مخصوص نابینایان و کم بینایان وجود ندارد لذا آنان برای دریافت خدمات بانکی باید از فردی کمک بگیرند.
رئیس اداره بهزیستی آبادان نیز ضمن گله مندی از کمبود فرصت های شغلی برای نابینایان در این شهرستان گفت:
این مشکل در تمامی شهرها و استان های کشور وجود دارد ولی در آبادان این معضل بیشتر از سایر نقاط کشور احساس می شود.
سعید ایثاری گفت: در ارگان ها و نهادهای دولتی و حتی شرکت های خصوصی این اعتماد هنوز به وجود نیامده تا از توان افراد روشندل و معلول در فعالیت های اقتصادی و اداری استفاده شود.
رئیس اداره بهزیستی آبادان با اشاره به خرید 15 دستگاه اتوبوس ویژه معلولان و نابینایان گفت: ابتدای سال جاری این 15 دستگاه برای استفاده نابینایان و معلولان بکار گرفته شد ضمن آنکه برخی معابر شهری از جمله بلوار معلم و برخی نقاط خیابان امیرکبیر مجهز به تجهیزات مورد نیاز افراد معلول و روشندل شده است.
به منظور توجه افراد جامعه به مسایل و مشکلات جامعه نابینایان 23 مهر روز عصای سفید نامگذاری شده است.
7104/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.