امیر حسین نظری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در دزفول افزود: 9 میلیون و 134 هزار و 382 تن کالای غیرنفتی به ارزش ریالی بیش از 149 میلیارد و 925 میلیون ریال در این مدت به کشورهای دیگر صادر شد که نسبت به زمان مشابه پارسال هم از نظر وزنی و هم از نظر ریالی 2 درصد افزایش داشته است.
وی گفت: این کالاهای صادراتی شامل شمش فولادی، دیفرمیت، گاز پروپان، پلی اتیلن، محصولات نیمه تمام از آهن تا فولاد، متانول، محصولات پتروشیمی و شیمیایی، میوه و تره بار بودند که به کشورهای چین، ایالات متحده، عراق، هند، تایلند، عمان و مصر صادر شدند.
وی اضافه کرد: در 6 ماه نخست امسال 2 میلیون و 348 هزار و 291 تن کالا با ارزش یک میلیارد و هفت میلیون و 272 هزار دلار از طریق گمرکات خوزستان با احتساب سایر گمرکات کشور به کشور عراق صادر شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان بر ضرورت توجه ویژه به محصولات صادرات محور تاکید کرد و افزود:باید با اقدامات کارشناسی در قالب کمیته های تخصصی و استفاده از کلیه ظرفیت های موجود، صادرات به کشورهای هدف به ویژه عراق را مدنظر قرار دهیم و صادرات را برای صادرکنندگان تسهیل کنیم.
نظری، برنقش موثر اتاق های بازرگانی در توسعه صادرات تاکید کرد و بیان کرد:با توجه به مشکلات اخیر حمل و نقل جاده ای، به منظور بهره برداری حداکثری از حمل و نقل ریلی در بخش صادرات با اداره کل راه آهن جنوب هماهنگی لازم به عمل آمده است.
وی ادامه داد:بالاترین ارزش افزوده پس از صنایع دستی به صادرات بخش کشاورزی و پس از آن به بخش پتروشیمی اختصاص دارد و کمترین ارزش افزوده در صادرات ویژه بخش صنعت است.
وی گفت:در 6 ماه نخست امسال، گمرک بندر امام با بیش از سه میلیارد دلار بیشترین سهم واردات را در خوزستان به خود اختصاص داده و پس از آن گمرک خرمشهر با 197 میلیون دلار و گمرک آبادان با 20 میلیون دلار و گمرک اهواز با 6،1 میلیون دلار در رتبه های بعدی قرار دارند.
7278/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.