مراسم بزرگداشت لسان‌الغیب حافظ شیرازی روز گذشته۲۰ مهرماه با حضور ادیب و حافظ‌پژوه معاصر دکتر ابراهیم قیصری و جمعی از شاگردان استاد و هنرمندان در انجمن ادبی و فرهنگی خانه دوست در تهران برگزار شد .

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، در ابتدای مراسم، دکتر سارا شریعت مدیر خانه دوست ضمن تبریک گرامیداشت این مناسبت و خیر مقدم به حضار، استاد فرزانه دکتر قیصری را ادیب و دانشمندی گران‌سنگ و  شخصیتی وارسته و عاشق برشمردند که بی‌هیچ چشمداشتی کلاس‌های ادبی را برای دوستداران حافظ و ادبیات برگزار می‌کنند و در زمانی که همه دغدغه نام و نان دارند وی دغدغه جان دارد و این‌چنین دوستان را شیفته و غرق در معنا و مفهوم عارفانه کلام حافظ شیرین‌سخن و مولانای جان  کرده است.

شریعت، استقبال بی‌نظیر دوستان از نشست‌های ادبی و محافل فرهنگی را نشانه‌ای از سلامت و  بلوغ فکری و  معنوی دانست و گفت: این اتفاق خجسته را مسئولین باید به فال نیک بگیرند و از حرکت‌های خودجوش مردمی در فعالیت‌های فرهنگی و ادبی حمایت کنند.

سپس دکتر ابراهیم قیصری به بررسی ویژگی‌های شاعرانگی ۷ شاعر کلاسیک ایرانی؛ فردوسی، مولوی، خیام، سعدی، سنائی، عطار و حافظ که هر یک نبوغ محتوایی و ساختار ادبی ویژه دارند و دارای شهرت جهانی هستند، پرداخت.

وی همچنین به ویژگی‌های منحصر بفرد شخصیتی و آزاداندیشی حافظ و اثرگذاری او بر شاعران پس از خود اشاره کرد و گفت: پیام شعر حافظ همچون یک مثلث است که یک ضلع آن عشق، ضلع دیگرش رندی به معنای آزادی و آزادی‌طلبی و ضلع سوم آن، مبارزه با ریاکاری است و پیام حافظ را صلح و دوستی و پرهیز از مردم‌آزاری دانست.

در این مراسم، دکتر قیصری با شرح غزلی از دیوان حافظ، فضای محفل را جان‌افزا نمود و در ادامه، دکتر محمد سعید عبایی از شاگردان استاد در خانه دوست به بررسی ریشه‌های خیامی در اندیشه حافظ و خانم مهناز صلاحی ادیب و از دیگر شاگردان وی به ابعاد شخصیتی حافظ از نظرگاه رندی و فرامرز ساحل گزین، شاعر معاصر و از شاگردان استاد قیصری به سروده خود در وصف حافظ پرداختند.

اجرای موسیقی و خواندن غزلیات حافظ و هنرنمایی شاگردان استاد حال و هوای خاصی به محفل ادبی و معنوی گرامیداشت حضرت حافظ بخشیدند.

4

2

photo_2018-10-13_11-45-56

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.