به گزارش ایرنا مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در آیین بهره برداری از این طرح تولیدی آزمایشی(پایلوت) گفت: این طرح در سطح 3.1هکتار استخر خاکی و رهاسازی 300هزار لارو میگوی 'وانامی' که تاب آوری زیادی در محیط آبهای شور دارد و همچنین پرورش کپور ماهی با چهار گونه در 1.8هکتار با رهاسازی سه هزار قطعه پس از چهار ماه با موفقیت اجرا شد.
محمود شمیلی با بیان اینکه تولید آبزیان با استفاده از زهاب نیشکر برای نخستین بار است که در کشور اجرا می شود افزود: موفقیت در طرح آزمایشی آبزیان در چنین محیطی ، راه را برای اجرای کامل این طرح با استفاده از زهاب نیشکر در مجموعه هفت شرکت نیشکری وابسته با شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح زیربنایی می تواند از رهاسازی زهاب نیشکر به رودخانه ها و تالاب ها جلوگیری کند اظهار داشت:استفاده مجدد از زهاب نیشکر گامی ارزشمند در حفظ محیط زیست ، ایجاد اشتغال ، تولید و افزایش بهره وری از آب و افزایش ضریب امنیت غذایی خواهد بود.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ادامه افزود: طرح آزمایشی استفاده از زهاب نیشکر برای کشت گندم ، جو ، برنج ، کنف و پنبه در این شرکت در حال اجرا است.
وی با اشاره به وجود 2 کانون ریزگرد در مجموعه شرکت های نیشکری خوزستان و ضرورت آبگیری این کانون ها از زهاب نیشکر اظهار داشت:تولید آبزیان با استفاده از زهاب نیشکر در کانون های ریزگرد می تواند منجر به ایجاد اشتغال برای 12هزار نفر در استان شود و این ظرفیت در منطقه وجود دارد.
به گفته وی با بهره برداری کامل از زهاب نیشکر که پیش تر به عنوان پساب نیشکر مطرح بود می توان 10درصد مجموع تولیدات کشاورزی و آبزی استان را افزایش داد.
وی گفت: استفاده مجدد از زهاب نیشکر در قالب طرح 'شورورزی' بدین معنا است که تنها یک بار از رودخانه کارون یا 'دز' آب برداشت می شود و هیچ گاه زهاب یا پساب نیشکر وارد رودخانه ها نخواهد شد و تا آخرین قطره از زهاب برای تولید محصولات سازگار با شوری آب و تولید آبزی استفاده خواهد شد.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر میرزاکوچک خان نیز در این آیین با اشاره به کمبود آب شیرین در دنیا و بهره گیری از آبهای شور برای تولیدات کشاورزی و آبزیان در کشورهای آسیایی ، امریکا و افریقا اظهار داشت:کشور ما نیز به دلیل اینکه با کمبود آب شیرین رو به رو است ضرورت دارد از آبهای شور و زهاب نیشکر برای تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است استفاده صحیح کند.
ستار شکیبا افزود:بهره برداری از آبهای شور و زهاب نیشکر برای تولید محصولات کشاورزی و آبزیان که پیش تر بدون استفاده در رودخانه ها و تالاب های استان رها می شد و محیط زیست را آلوده می کرد می تواند به بهبود محیط زیست کمک کند.
نبی الله خون میرزایی مدیرکل شیلات خوزستان نیز گفت: تولید آبزیان با استفاده از زهاب نیشکر توجیه اقتصادی دارد و با محیط استان خوزستان کاملا' سازگار است.
وی گفت:بر اساس مطالعات انجام شده تولید آبزیان از زهاب نیشکر بهداشتی و مطابق با استانداردهای جهانی است و سرمایه گذاری در این بخش می تواند سهم و نقش خوزستان را در اقتصاد ملی و امینت غذایی کشور دو چندان کند.
خون میرزایی در ادامه گفت: شیلات از طرح های آبزی پروری با استفاده از زهاب و پساب نیشکر حمایت می کند.
6065/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.