به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی شامگاه یکشنبه در آیین بهره برداری از طرح آزمایشی استفاده از زهاب نیشکر برای آبزی پروری(میگو و ماهی) در مجتمع کشت و صنعت میرزاکوچک خان در 55کیلومتری جنوب اهواز افزود: در بسیاری از کشورهای جهان از پساب و زهاب استفاده مجدد می شود و خوشبختانه طرح استفاده از زهاب نیشکر برای پرورش آبزیان برای نخستین بار در کشور در خوزستان به صورت آزمایشی اجرایی شده است.
وی گفت: این طرح مهم و اشتغال زا می تواند در بسیاری از مناطق خوزستان که دسترسی به آب شیرین کمتر است مورد استفاده قرار گیرد و زهاب که پیش تر یک تهدید محسوب می شد به فرصت تبدیل کرد.
استاندار خوزستان با اشاره به وجود کانون های ریزگرد در استان خوزستان و هدایت زهاب نیشکر در این کانون ها و استفاده از آن برای تولیدات کشاورزی و آبزی پروری اظهار داشت: با همت و تلاش شبانه روزی این طرح (استفاده از زهاب نیشکر) با موفقیت در مجتمع کشت و صنعت میرزاکوچک خان اجرایی شده و گام بعدی توسعه این طرح در بخش های مهمی در استان خوزستان خواهد بود.
شریعتی با تقدیر از مجموعه دانشگاه و علمی خوزستان که با تلاش و تحقیقات دامنه دار طرح استفاده از زهاب نیشکر در تولید آبزیان را به سرانجام رساندند افزود:بهره گیری از زهاب نیشکر در تولیدات کشاورزی و آبزی پروی در راستای اقتصاد مقاومتی ، افزایش بهره وری ، اشتغال مولد و بهبود وضعیت محیط زیست قابل توجیه است و می توان زهاب ها را به کانون های ریزگرد هدایت کرد.
وی افتتاح این طرح آزمایشی را شروع مناسبی برای افزایش تولید آبزی و ایجاد اشتغال بیان و به مسئولان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی توصیه کرد زهاب نیشکر را به 2 کانون ریزگردها در جنوب خوزستان که 70هزار هکتار مساحت دارد هدایت کنند.
استاندار خوزستان در ادامه استفاده بهتر و بهینه از منابع آب ، افزایش بهره وری و رادمان خواست مسئولان ارشد کشور و مقام معظم رهبری عنوان کرد و افزود:مصرف گرایی و اسراف و عدم بهره وری مناسب از آب برای کشوری که با کمبود آب رو به رو است در خور شان کشور و مردم ما نیست و باید به سمت بهره وری مناسب از آب حرکت کنیم.
به گزارش ایرنا در سال های گذشته رهاسازی زهاب نیشکر به رودخانه و تالاب ها مشکلات زیست محیطی زیادی به دنبال داشت.
طرح پرورش آبزیان با استفاده از زهاب نیشکر به صورت پایلوت یکشنبه شب در مجتمع کشت و صنعت میرزاکوچک خان به بهره برداری رسید.
6065/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.