مدیر کل ستاد بحران استان خوزستان گفت: نظارت میدانی ما ضعیف است؛ آنجا که باید قانون را سفت بگیریم، مسامحه می کنیم. باید در کیفیت نظارت بر اجرای قانون جدی تر عمل کنیم و بحث آموزش را مهم بدانیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز،  ظهر امروز چهارشنبه ۱۸ مهر ماه، جلسه عملکرد دستگاه های اجرایی در استاندارد سازی مصالح، روش های مقاوم سازی ساختمانی و مستحکم سازی بناها در مناطق زلزله خیز استان خوزستان در اداره کل مدیریت بحران برگزار شد.

کیامرث حاجی زاده در این نشست اظهار داشت: فاصله ما با گوریه شوشتر که بالای ۱۲۰ زمین لرزه داشته است، دقیقا مانند فاصله از گله ( کانون زمین لرزه) تا سرپل ذهاب در کرمانشاه می باشد. ما گسل جوان و فعالی را داریم که سوابق تاریخی در فعال شدن و بروز خسارات جانی و مالی  داشته است.

وی  تاکید کرد: اگر توانستیم در ذهن کارشناس خود این مطلب را نهادینه کنیم که با یک امضاء، اگر اتفاقی بیفتد شرعا و بطور قانونی باید پاسخگو باشیم، مسائل ما حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: چگونه است که در زلزله کرمانشاه دو ساختمان کنار هم یکی تخریب و دیگری سالم می ماند؟ تنها علت آن به کیفیت مصالح و کیفیت نظارت باز می گردد. یکی از این دستگاه های نظارتی، نظام مهندسی است که اگر منفعل عمل کند، نتیجه آن اتفاقاتی است که در برخی مناطق بر اثر زلزله های ضعیف رخ می دهد.

مدیر کل بحران خوزستان با اشاره به این نکته که وجدان بالای کاری و نظارت بر کیفیت تنها راه چاره است، عنوان کرد: استان خوزستان زمانی در زمینه معماری و پیشینه های ساختمان سازی برند بوده است و اکنون با اینکه کیفیت و تکنولوژی رشد صعودی داشته، بجای اینکه سازه ها مقاوم تر شوند، ضعیف تر شده اند.

حاجی زاده ادامه داد: عدم نظارت بر صنف مصالح فروشان، یکی از این علل است. انتظار داریم در بخش های شهرداری ها، حوزه امور شهری و شورا ها و دفاتر فنی نظارت کنند و همه دستگاهها پای کار بیایند.

وی تاکید کرد: مصوب شود کمیته ای ۴ نفره تشکیل شده که دستگاه های متولی را بازدید کنند و گزارش عملکرد از آنها بخواهد. جلسات ستاد بحران الزام آور است؛ نباید در هر جلسه کمتر از ۷۰ درصد مصوبات اجرا شود.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به این نکته که در بسیاری از بحران ها تنها طبیعت مقصر نیست، گفت: ۴۰ درصد بحران ها، نتیجه بی تدبیری دستگاهها در استان است.

وی بیان کرد: هر کسی بدون اطلاعات وارد کار ساخت و ساز می شود؛ این آفتی است که به جان جامعه ما افتاده است؛ چرا صنفی برای سازندگان ساختمانی وجود ندارد؟ چرا شرکت های سازنده ساختمان رتبه بندی نمی شوند؟ این نقطه ضعف ماست.

مدیر کل ستاد بحران اظهار کرد:  جلسات دو کمیته مصالح و نظارت که قرار است در شورای فنی باشند، در همین مکان یا در اداره راه و شهر سازی ماهی یکبار ذیل کارگروه ساختمان، مسکن و زلزله تشکیل شود. همچنین با انعقاد تفاهم نامه ای از طریق صدا و سیما، مطبوعات و فضای مجازی بحث آموزش پیگیری گردد.

وی افزود: دو نشست با محوریت دفتر فنی و امور شهری با شهرداری ها، سازمان های نظام مهندسی و ستاد بحران و دیگری با محوریت روستایی و بنیاد مسکن با دهیارها و بخشداری ها برگزار شده و شرح وظایف به آنها ارائه دهیم.

حاجی زاده در پایان ضمن تاکید آموزش انبوه سازان تبیین کرد: باید شرکت های سازنده ساختمان را رتبه بندی کنیم . مردم مطلع نیستند، وظیفه ماست با انتشار اطلاعات صحیح آن ها را راهنمایی کنیم تا تفاوت کسی که با علم، آگاهی، وجدان کاری و اجرای قوانین جان و مال مردم را حفظ می کند با کسی که بدون اطلاعات و صرفا برای منافع شخصی کار میکند، مشخص شود. هیچگاه نباید نظارت و بازرسی را رها کرد.

PicsArt_10-10-09.20.41

PicsArt_10-10-09.19.02

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.