دکتر علی حسین صابری چهارشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اهواز با تاکید بر رسالت بنیاد نخبگان مبنی بر شناسایی، حمایت و هدایت نخبگان اظهار داشت: دانش آموختگان دانشگاهی که از نظر توانایی آموزشی و پژوهشی در دانشگاه از سطح بالایی برخوردار هستند و در دوره دانشجویی جایزه تحصیلی دریافت کرده، مخترع باشند و یا شرکت دانش بنیان تشکیل داده اند مورد حمایت قرار می گیرند.
وی افزود: به این صورت که به جای اعزام به پادگانها و مراکز نظامی، با ارائه یک طرح پژوهشی و فناوری برای دستگاههای نظامی یا شرکت های دانش بنیان مشمول معافیت سربازی می شوند.
صابری ادامه داد: این افراد برتر توسط بنیاد نخبگان به سازمان نظام وظیفه معرفی می شوند.

**80 هزار دانش آموز زیر پوشش طرح شهاب
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان بیان کرد: هدایت و شناسایی دانش آموزان نخبه از چهار سال گذشته از پایه چهارم آغاز و تا پایان دوره متوسطه در قالب طرح شهاب ادامه دارد که مجری طرح آموزش و پرورش و کارفرما و هدایت کننده بنیاد نخبگان است و تاکنون 80 هزار دانش آموز زیر پوشش طرح قرار گرفته اند.
وی در خصوص وظایف هدایتی و حمایتی بنیاد اضافه کرد: برگزیدگان و رتبه های برتر کنکور سراسری مانند رتبه های برتر و تک رقمی و 2 رقمی حمایت می شوند و کمک های مالی در جهت فعالیت های پژوهشی و آموزشی و توانمندسازی در کارگاههای مختلف صورت می گیرد.
صابری بیان کرد: تعدادی از آنها در سال های گذشته جذب دانشگاههای خارجی شدند اما باید در داخل کشور بر روی این افراد سرمایه گذاری وشرایط و حمایت های لازم برای ماندگاری آنها فراهم شود.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان اظهار داشت: برندگان جشنواره های علمی مانند خوارزمی و رازی که در سطح ملی و بین المللی رتبه های برتر کسب
کرده اند تحت پوشش و حمایت بنیاد قرار می گیرند چون نقش موثری را در جامعه دارند.
وی مخترعان را دیگر گروه مورد حمایت بنیاد ذکر کرد و گفت: مخترعان لزوما نباید دانشجو و هیات علمی باشد و همه افراد مخترع بعد از ثبت اختراع و برگزیده شدن در جشنواره ها مورد حمایت قرار می گیرند.
صابری افزود: این افراد علاوه بر دریافت جایزه تحصیلی، مشمول شرکت در کارگاههای توانمند سازی می شوند و شرایط تجاری سازی اختراع و تشکیل شرکت دانش بنیان برای آنها فراهم می شود تا اشتغال ایجاد کرده و بخشی از نیاز جامعه را رفع کنند.

** فرآیند نخبگانی باید در یک مسیر دینامیک ادامه یابد
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان ادامه داد: همچنین دانشجویان با سطح بالای توانایی های پژوهشی و آموزشی ، بر اساس معیارهای مشخص از جمله معدل و چاپ مقالات در مجلات معتبر و برنده شدن در رویدادهای خاص، جوایز تحصیلی دریافت می کنند و می توانند در کارگاهها و کنگره ها شرکت کنند اما برای حمایت های مستمر باید فرآیند نخبگانی در یک مسیر دینامیک ادامه یابد.
وی گفت: سیاست بنیاد در خصوص مخترعان و مبتکران این نیست که رانت ایجاد شود مانند اینکه وام یا پولی به آنها اعطا شود بلکه باید زمینه سازی لازم برای کاربردی شدن و تجاری شدن اختراع و تاسیس شرکت های دانش بنیان ایجاد شود.

** 85 شرکت دانش بنیان فعال در خوزستان
صابری در خصوص توسعه شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: در حال حاضر85 شرکت دانش بنیان در خوزستان فعال هستند که بخش قابل توجهی از آنها مخترعانی هستند که مورد حمایت بنیاد قرار گرفتند و هدف این است که این شرکت های گسترش یابند.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان در خصوص جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی گفت: در این رابطه قانونی در آیین نامه های بنیاد ملی نخبگان بود اما فعلا به صورت رسمی متوقف است و باید با سازمان مدیریت و برنامه ریزی و قوانین آیین نامه استخدام کشوری هماهنگی صورت گیرد.
وی بیان کرد: بنیاد باید اسناد بالادستی را در نظر بگیرد و به شیوه ای نباشد که رانت ایجاد شود و بهتر آن است که نخبه کارآفرین باشد.
3004/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.