شغل آتش نشانی در واقع یک شغل پر استرس است که همیشه باید در آماده باش کامل باشید و پس از رخ دادن حادثه درکمترین زمان ممکن در محل حادثه حضور پیدا کرده و در برخی از حوادث برای نجات جان افراد، زمان حرف اول را می زند.
در سی ام دیماه 95 پس از آتش سوزی ساختمان پلاسکو تهران و فرو ریختن این ساختمان که منجر به زیر آوارماندن و جانباختن تعدادی از ماموران آتش نشانی شد، بدون شک یک خاطره تلخ فراموش ناشدنی برای این آتش نشانان و مردم ایران به جا گذاشت و هرگز از ذهن مردم فراموش نخواهد شد که شاید اگر نکات ایمنی رعایت می شد هرگز این حادثه تلخ رخ نمی داد.
از هر آتش نشانی سوال می کنید یک خاطره بد در عملیات های آتش نشانی به ذهن او برجا مانده است، آن حادثه ممکن است یک آتش سوزی گسترده باشد و یا یک پدیده طبیعی که همکار خود را در حین امداد رسانی در آن از دست داده است.
در تقویم رسمی کشور هفتم مهرماه به نام آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است و هرسال مانور ماموران و خودروهای امدادی و آتش نشانی در سطح شهرها برگزارمی شود، مانوری که به مردم نشان دهند آتش نشانی از آمادگی لازم برای مقابله با حوادث برخوردار است اما در این بین برخی از ماموران آتش نشانی از کمبود امکانات در ایستگاه های آتش نشانی و کوتاهی برخی از مسئولان در این زمینه گلایه می کنند.
متاسفانه با وجود سختی کار ماموران آتش نشانی در حین عملیات، تعداد کثیری از ایستگاه های آتش نشانی حتی در مراکز استان ها و کلانشهرها، فاقد امکانات لازم برای مهار آتش سوزی و یا نجات افراد گرفتار در حادثه است که ضرورت دارد مسئولان ذیربط نسبت به تامین امکانات مناسب و مورد نیاز این ایستگاه ها اقدام کنند.
امدادرسانی با کمبود امکانات در برخی از حوادث ممکن است نه تنها جان انسان گرفتار در حادثه را نجات ندهد بلکه به قیمت جان ماموران آتش نشانی نیز تمام می شود.
اما برخی از مردم با وجود تاکید و تبلیغات زیاد از طریق رسانه ها، وظیفه خود را در پیشگیری از حوادث انجام نمی دهند و در رعایت نکات ایمنی در امور مختلف توجهی نمی کنند که این موضوع می تواند حوادث جبران ناپذیری را رقم بزند و سلامتی و جان آتش نشان و یا آتش نشانانی را به خطر اندازد.
در بسیاری از حوادث سهل انگاری و بی اهمیت بودن این افراد باعث رخ دادن حادثه شده و نیاز است که این افراد اول برای نجات جان خود و اطرافیان و در وحله دوم برای نجات جان آتش نشانان و دیگر نیروهای امدادی اقدام کنند و برای انجام هرکاری احتیاط را در دستور کار خود قرار دهند.
یکی دیگر از مشکلات آتش نشانان که همیشه در حوادث با آن روبرو هستند تجمع مردم در محل حادثه است که این افراد نه تنها نمی توانند به حادثه دیدگان کمک کنند بلکه باعث اختلال در تسریع کار امداد رسانی می شوند.
در برخی از حوادث متاسفانه به جای فراهم کردن فضا برای آتش نشانان با ماموران آتش نشانی درگیر می شوند، گویی مقصر رخ دادن این حادثه آتش نشانی است.
همواره یکی از مهمترین خواسته های آتش نشانان و دیگر نیروهای امدادی در حوادث، خودداری مردم از تجمع در محل حادثه است و این خود کمک زیادی به تسریع کار در امداد رسانی می کند.
آتش نشانان به عنوان مظهر از خودگذشتگی و ایثار قادر هستند در بحرانی ترین شرایط به یاری حادثه دیدگان بشتابند و سلامتی و جان آنها را نجات دهند و در هر شرایطی برای مهار آتش و کمک رسانی به افراد گرفتار در حادثه تلاش کنند.
بیایید ابتدا با رعایت نکات ایمنی ازحوادث جلوگیری کنیم و در صورت وقوع حادثه، نهایت همکاری را با ماموران آتش نشانی و امدادی داشته باشیم.
** خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.