سید کریم حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سه سال پیش با جمع آوری قوانین مختلف این بازی محلی، درخواست خود را در قالب یک برنامه به همراه عکس به میراث فرهنگی ارایه دادیم و سرانجام پس از رایزنی و با هماهنگی فدراسیون، بازی محلی چوب بازی بختیاری به عنوان یک ورزش در سطح کشور شناخته شد.
وی گفت: این بازی سنتی که بخشی از فرهنگ قوم بختیاری است و در مجالس شادی برگزار می شود، چندین بار به صورت آزمایشی در سطح کشور برگزار شد که با استقبال خوبی همراه بود لذا با تصمیم فدراسیون از این پس مسابقات چوب بازی بختیاری زیر نظر انجمن ورزشی برگزار می شود.
رییس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی خوزستان با بیان اینکه به دنبال ثبت ملی کشتی محلی عربی و بختیاری هستیم افزود: در خوزستان دو نوع کشتی محلی به سبک عربی و بختیاری داریم و این موضوع وجه تمایز این استان با استان های دیگر است لذا از 2 سال پیش درخواست خود را برای ثبت ملی این 2 بازی محلی به فدراسیون ارایه دادیم.
وی در ادامه به بازی بومی و محلی دستمال بازی و یزله اشاره کرد و گفت: این 2 سنت بومی و محلی در مراسم شادی قوم بختیاری و عرب برگزار می شود که به دنبال ثبت ملی آنها هستیم و کار تدوین این 2 بازی در دست اقدام بوده و به زودی به انجمن های ورزشی تبدیل می شوند.
حسینی بیان کرد: با توجه به وجود قومیت های مختلف در خوزستان، بازی های بومی و محلی این استان بر خلاف استان های دیگر بسیار متنوع تر است.
به گزارش ایرنا چوب‌ بازی بختیاری از جمله بازی‌های اصیل ایرانی است که بیشتر در بین مردم بختیاری و در مواردی بین روستاییان و عشایر ایران متداول و مرسوم است و بیشتر در مراسم عروسی و همراه با رقص و پایکوبی اجرا می‌ شود.
تعداد بازیکنان چوب بازی دو نفر است و ابزار بازی شامل دو چوب یکی به طول تقریبی یک و نیم متر و چوب دیگر کمی کوتاه تر است؛ یکی از بازیکنان چوب بلندتر و نفر دیگر چوب کوتاه تر را به دست گرفته و مقابل یکدیگر به حمله و دفاع می‌پردازند. بازیکنان سعی می‌کنند هنگام بازی با آهنگ ساز و دهل و یا ساز و نقاره نیز برقصند، فردی که چوب کوتاهتر را بدست دارد باید به دارنده چوب بلند حمله کند.
9879/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.