به گزارش ایرنا رضا دواساز ایرانی روز دوشنبه در کارگاه آموزشی چگونگی انتشار اخبار در حوزه آسیب های اجتماعی با محوریت اخبار خودکشی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار داشت: خبر خودکشی اصلا نباید منتشر شود و اگر هم اصرار بر انتشار این خبر باشد باید در صفحه اول یا اخر روزنامه چاپ شود نه اینکه تیتر اول شود چرا که براساس گفته های سازمان جهانی بهداشت این موضوع موجب گسترش پدیده خودکشی می شود.
وی با اشاره به این که جزییات در خبرهای خودکشی نباید قید شود گفت: شکل و مکان خودکشی هم نباید توضیح داده شود زیرا بر روحیه مردم تاثیر مستقیم دارد .
معاون بهداشتی شبکه بهداشت اهواز بیان کرد: خبرهای خودکشی کشورهای همسایه (یا مناطق مجاور) نباید گزارش داده شوند چراکه این اخبار مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی رسانه را مانند تیغ 2 لبه دانست و ادامه داد: خبرنگاران و روزنامه نگاران همانطور که می‌توانند از یک آسیب اجتماعی پیشگیری کنند می توانند با یک خبر برخی افراد را تحت تاثیر قرار دهند.
دواساز با تاکید بر این که در اسلام خودکشی حرام است، مدعی شد : برای افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند نباید مجلس ترحیم گرفته شود یا در قبرستان مسلمانان به خاک سپرده شوند چراکه عمل زشت و ناپسندی مرتکب شده اند .
وی با اشاره به اقدامات هشت گانه برای پیشگیری از خودکشی، گفت: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با همکاری استانداری خوزستان، از ابتدای سال ، هشت گام برای پیشگیری از رفتارهای خودکشی در دست اقدام قرار داده اند که هم اکنون در حال اجرایی شدن هستند.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت اهواز افزود: گام نخست این اقدامات، آموزش روانشناسانه است که در این گام بخش خصوصی و دولتی باید کسانی که اقدام به خودکشی کرده اند را مورد مشاوره قرار دهند زیرا اگر این افراد آموزش نبینند در اقدام دوم ممکن است خودکشی انها منجر به فوت شود.
وی بیان کرد: گام دیگر آموزش پزشکان عمومی است به این صورت که آن ها افسردگی فرد را به عنوان یکی از عوامل خودکشی تشخیص دهند.
دواساز گام سوم این اقدامات را آگاهی بخشی از سوی تبلیغات اسلامی و جامعه روحانیون دانست و گفت: روحانیون می توانند با اگاه سازی مردم نسبت به این موضوع که خودکشی حرام و عملی زشت است از آن جلوگیری به عمل آورند.

***واکسن روانشناختی آسیب‌های اجتماعی
وی گفت: شهرداری در فرهنگسراها، سرای محله، می تواند برنامه های آموزشی ویژه خانواده ها در نظر بگیرد و مهارت های زندگی و فرزند پروری را آموزش دهد چرا که این مهارتها واکسن روانشناختی آسیبهای اجتماعی است و پیام های مثبت را در سطح شهر تبلیغ می کنند.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت اهواز با اشاره به این که گام دیگر اقدامات پیشگیرانه مربوط به اداره کل جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت است توضیح داد: این ادارات به راحتی نباید سموم را در اختیار مردم قرار دهند یا فروش آزاد داشته باشد بلکه در شرایط خاصی به فروش برسند و بر آنها نظارت شود.
وی گفت: پزشکی قانونی نیز باید هر 6 ماه یک بار آمار خودکشی را با همکاری فرمانداری دریافت و تجزیه و تحلیل کند و براساس آن مداخلات انجام شود.
دواساز ادامه داد: آموزش و پرورش باید دانش آموزان در معرض خطر را شناسایی کند و اگر دانش آموزی سابقه ترک تحصیل، افت تحصیل، والدین با سابقه معتاد یا خودکشی دارد ،مورد توجه قرار گیرد و برای آن ها مشاوره های حمایتی و برنامه های آموزشی در نظر بگیرد.
وی گفت: برای پیشگیری از خودکشی باید سایر آسیبهای احتماعی مورد توجه قرار گیرد چراکه هر چقدر طلاق، فقر، خشونت به همسر، کودک آزاری کم شود و درمان اعتیاد گسترش یابد پیشگیری از اعتیاد موثر تر خواهد بود.
7164/6002/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.