محمد قاسمی نژاد یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: قیمت خرید «حمایتی» خرما معادل نرخ خرید «توافقی» این محصول است که بر اساس جلسات متعدد کارشناسی با اتحادیه خرما و خشکبار، اتحادیه نخلداران و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های خرماخیز، تعیین شده است.
وی افزود: نرخ هر کیلوگرم خرمای درجه یک 29 هزار ریال، خرمای درجه دو 245 هزار ریال و خرمای درجه سه 21 هزار ریال است که به این نرخ ها سه هزار ریال هزینه حمل و نقل و بسته بندی اضافه می شود.
قاسمی نژاد تاکید کرد: کمبود و شوری آب، امسال به نخلستان های آبادان، خرمشهر و بخشی از شادگان خسارت سنگینی وارد و منجر به کاهش کیفیت خرما شده است.
معاون جهاد کشاورزی خوزستان میزان خسارت وارد شده به خرمای خرمشهر و آبادان را در حدود 392 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تولید خرما امسال در خوزستان از نظر کمی 20 درصد و به 160 هزار تا 170 هزار تن کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: از نظر کیفی نیز محصول خرما حدود 35 درصد خسارت دیده است.
قاسمی نژاد با اشاره به با مکاتبات با حجتی وزیر کشاورزی و معاونت باغبانی وزارتخانه درباره خسارت به محصول خرما و نخلستان های جنوب استان، افزود: هم اکنون دستورالعمل خرید حمایتی تنظیم و به تعاون روستایی ابلاغ و برنامه ریزی خرید انجام شده است.
به گفته وی، خرید حمایتی خرما در حال حاضر در آبادان و خرمشهر آغاز و مراکز خرید تعیین شده است.
بر اساس گزارش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، خرید حمایتی خرما پارسال در کرمان و سیستان و بلوچستان انجام شد. نوع خرمای خریداری شده مضافتی درجه یک بوده و قیمت خرید این نوع خرما در استان کرمان و سیستان بلوچستان به میانگین وزن مادر کارتن 8 کیلوگرم به بالا از قرار هر کیلوگرم 55 هزار ریال و در جنوب کرمان با وزن مادر کارتن 7 کیلوگرم از قرار هر کیلو 45 هزار ریال بوده است.
خوزستان قطب کشاورزی و خرمای کشور، امسال خسارت بسیاری از کمبود آب و بالا رفتن شوری آن متحمل شده است.
این استان رتبه دوم تولید خرما و رتبه نخست صادرات این محصول را در کشور دارد. سهم این استان تولید حدود 200 هزار تن خرما است. هم اکنون 43 هزار هکتار از زمین های خوزستان زیر کشت نخیلات است که بیش از 32 هزار هکتار آن بارور است و بیشتر در اراضی شهرستان های خرمشهر، آبادان و شادگان و در حاشیه رودخانه کارون قرار دارد. میلیون ها اصله نخل در این شهرستان ها قربانی کمبود و شوری آب کارون شده است.

9754/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.