به گزارش ایرنا امید حاجتی روز شنبه در شورای برنامه ریزی خوزستان در سرسرای استانداری بیان کرد: طرح ها و برنامه های زیادی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان و حتی مهاجرت معکوس
و به منظور درآمدزایی بیشتر و ایجاد اشتغال در روستاها تدوین شده است.
وی گفت: توسعه تولید برق خورشیدی در روستاها از مواردی است که برای درآمد زایی روستاییان در روستاها در حال انجام است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان کرد: تسهیلات ارزان قیمت به روستاییان برای خرید صفحه های خورشیدی پرداخت می شود تا برق را تولید و به شرکت برق بفروشند.
وی افزود: خوزستان اولویت دوم تولید انرژی خورشیدی است و وزارت نیرو پهنه شمال تا جنوب شرقی خوزستان را برای تولید برق خورشیدی مشخص کرده است.
حاجتی گفت: از دیگر طرح هایی که در روستاها عملیاتی خواهد شد توسعه باغات به ویژه در مناطق شمالی خوزستان با توزیع نهال رایگان بین آنهاست.
وی همچنین افزود:روستاهای هدف گردشگری خوزستان شناسایی شده اند تا با ایجاد بستر مناسب، برای ساکنان این روستاها ظرفیتی برای درآمد زایی فراهم شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان از دیگر موارد حمایتی از روستاییان را مایه کوبی(واکسیناسیون) دام آنها به صورت رایگان با کمک دامپزشکی در سه سال گذشته بیان کرد و گفت:
این کار از بیمار شدن دام ها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان موثر است.
حاجتی از دیگر مواردی که باعث مهاجرت معکوس به روستاها شده را اجرای طرح 550 هزارهکتاری کشاورزی رهبر معظم انقلاب در برخی مناطق روستایی بیان کرد.
وی با اشاره به بیمه کردن روستاییان ادامه داد: دولت برای بیمه کردن روستاییان به هر خانواده روستایی مبلغ 200 هزار ریال پرداخت کرده که در خوزستان نیز 50 درصد هزینه بیمه روستاییان از محل اعتبارات درون استانی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: همچنین مقرر است اداره کل محیط زیست خوزستان روستاهایی که از آلایندگی نفتی تاثیر پذیر هستند را مشخص کند تا حق و حقوق آنها پیگیری شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز گفت: 550 واحد تاسیسات نفتی در خوزستان وجود دارد که هیچ شاخص مشخصی در خصوص استقرار آنها در کنار روستاها وجود ندارد.
احمد رضا لاهیجان زاده افزود: طرحی با نام مدیریت سبز توسط دولت تدوین شده که پس از افزودن شاخص های استانی در این طرح به دستگاه ها ابلاغ می شود و لازم است که در اجرایی کردن دستورالعمل های آن دقت شود.
وی گفت: لازم است که در هر کارگروه شورای برنامه ریزی خوزستان یک نماینده از تشکل های مردم نهاد حضور داشته باشد تا در تصمیماتی که گرفته می شود از نظریات این تشکل ها نیز استفاده شود.
گفتنی است در این شورا 14 مورد از مصوبات کارگروه زیربنایی از جمله تاسیس کارخانه فولاد اخگر در شادگان، احدات کارخانه آهک در هفتکل، و احداث کارگاه بسته بندی خرما به تصویب رسید.
7158/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.