مجری طرح آبیاری تحت فشار در استان گفت: یارانه تعلق گرفته به این طرح در استان باید ۳۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، علی بناوند عنوان کرد: آب یکی از فاکتورهای اساسی در بخش کشاورزی است هر سال مقادیر متنابهی از نزولات جوی توسط تبخیر و راندمان پائین آبیاری از دسترس خارج می شوند.

وی افزود: استفاده از روش های نوین آبیاری یکی از مهم ترین راه هایی است که برای استفاده بهینه و جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی می توان از آن بهره برد.

بناوند ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۳ هزار و ۵۲۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش آبیاری تحت فشار اعم از آبیاری میکرو و ماکرو شامل انواع سیستم های قطره ائی، تیپ، بابلر، کلاسیک ثابت با پاشنده های متحرک و انواع ماشین های بزرگ آبیاری قرا گرفته است.

وی بیشترین سطح پوشش آبیاری را مربوط به شهرستان شوش دانست و اظهار داشت: این شهرستان به دلیل دارا بودن اراضی ماسه ای از هدر رفت آب بیشتری در زمین های کشاورزی برخوردار است در نتیجه بیشترین تمرکز توسط مدیر و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان در آن ناحیه نسبت به اصلاح روش آبیاری شده است.

بناوند با بیان اینکه آبیاری تحت فشار از دو جهت به ارتقاء راندمان و مصرف بهینه آب کمک خواهد کرد، تصریح نمود: در این روش هم راندمان انتقال با توجه به انتقال آب از کانال های بدون پوشش یا پوشش دار به لوله افزایش می یابد هم راندمان توزیع که توسط خروجی های تحت کنترل و متناسب با نیاز گیاه انجام می گیرد و این تأثیر نسبت به آبیاری های سنتی بین دو تا سه برابر بسته به نوع سیستم به کار رفته بیشتر می باشد.

وی به تأثیرات کمی و کیفی آبیاری بارانی بر روی محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت:  از نظر کمی در روش غرقابی ریشه گیاه در زمان آبیاری فرصت تنفس را از دست می دهد در حالیکه در آبیاری تحت فشار گیاه  هرگز دچار تنش تنفسی نخواهد شد در نتیجه از رشد بیشتری  برخوردار خواهد شد همچنین از نظر کیفی این روش اثرات متفاوتی دارد به عنوان مثال در گیاه یونجه آبیاری بارانی گرد و خاک را از روی برگ شست و شو می دهد که این عمل کیفیت محصول یونجه را بالاتر می برد.

بناوند از جمله کارهای صورت گرفت جهت ترویج این سیستم را آموزش بهره برداران و آشنایی با مزایای این روش عنوان کرد و افزود: در سال گذشته یک هزار و ۷۱۹ نفر روز از بهره برداران در ۸۰ کارگاه ها آموزشی مربوط به مصرف بهینه آب، آبیاری تحت فشار، نگهداری سیستم ، زهکشی و پوشش انهار و خشکه کاری شرکت کردند.

 مجری طرح آبیاری تحت فشار در استان در ادامه به عدم محدودیت در ارائه تسهیلات به متقاضیان سیستم های آبیاری تحت فشار اشاره نمود و افزود: بر اساس دستورالعمل های وزارت جهاد کشاورزی،  برای آبیاری قطره ای به ازای هر هکتار ۱۰۰ میلیون ریال، آبیاری توسط ماشین های آبیاری ۸۵ میلیون ریال، آبیاری کلاسیک بارانی ۶۵ میلیون ریال و آبیاری کم فشار ۴۵ میلیون ریال تسهیلات  به صورت بلا عوض به متقاضیان اعطا می شود.

علی بناوند شرایط اقلیمی استان خوزستان را نسبت به سایر استان های دیگر وِیژه خواند و اظهار داشت: لوله های پلی اتیلنی که برای سیستم آبیاری تحت فشار  در استان مورد استفاده قرار می گیرد جهت غلبه بر شوری و گرمای شدید، باید  دارای قطر و حجم بیشتری نسبت به استان های دیگرباشند همچنین در اجرای پروژه ها گرمای بالا موجب پایین آمدن عمر دستگاه ها و ماشین آلات می شود  و این نوع آب و هوا بر نیروی انسانی نیز تأثیر منفی می گذارد.

وی  یارانه تعلق گرفته به استان خوزستان را علی رغم  برابربودن با استا نهای دیگر با شرایط آب و هوایی بهتر، حدود هفتاد درصد یعنی سی درصد کمتر از سایر استان ها دانست و تصریح کرد: بر اساس برآورد های صورت گرفته، برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار لازم است ۳۰ درصد دیگر به یارانه تعلق گرفته به استان اضافه گردد.

بناوند دیگر مشکل کشاورزان را در حال حاضر نوسانات قیمت لوله ها و ماشین آلات کشاورزی مورد نیاز عنوان کرد و از مسئولین خواست توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.