به گزارش ایرنا، روز شنبه هفته جاری فیلمی که گفته شده بود توسط برخی صیادان گرفته شده در فضای مجازی منتشر، و در آن ادعا شده بود که رها سازی نفت خام از سکوهای نفتی در منطقه بحرکان منجر به آلودگی دریا و ایجاد لکه نفتی شده است.
در این فیلم هیچ اشاره ای به مختصات و نقطه دقیق محل آلودگی نشده و محیط زیست هندیجان برای بررسی موضوع اقدام به انجام عملیات پایش دریایی کرد.
محیط زیست هندیجان در بررسی میدانی اعلام کرد این لکه نفتی در منطقه مشاهده نشده و اثراتی که یک لکه نفتی بر روی پرندگان و آبزیان خواهد داشت نیز مشاهده نشده است؛ همچنین علاوه بر دریا، سکوهای نفتی بهرگانسر(در حوزه بحرکان) نیز مورد بررسی قرار گرفت که اثری از نشت نفت نیز در سکوها دیده نشد.
فرماندار هندیجان چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مکاتبات لازم با مراجع مربوطه در خوزستان انجام شده و براساس اعلام محیط زیست در صورت مشاهده مجدد و تعیین موقعیت دقیق، اقدامات لازم برای جمع آوری این لکه نفتی انجام خواهد شد.
کورش مودت گفت: در فیلم منتشر شده ادعا شده بود که این لکه نفتی ناشی از رهاسازی نفت توسط سکوهای نفتی است ولی در بررسی میدانی محیط زیست هندیجان این ادعا ثابت نشد.
وی ادامه داد: برخی صیادان این آلودگی نفتی را در روزهای 13 و 17 جاری شهریور مشاهده کرده ولی با توجه به وزش باد دریایی و ثابت نبودن این لکه گزارشی از مشاهده مجدد آن دریافت نشده است.
وی افزود: برخی نیز آن را به صورت گلوله ای مشاهده کرده و احتمال اینکه از شناور عبوری تخلیه شده باشد دور از انتظار نیست.

** لکه نفتی در حوزه صیادی بحرکان مشاهد شده است
رییس اداره شیلات و آبزی پروری هندیجان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تعدادی از صیادان این شهرستان وجود لکه نفتی را در 17 شهریور در حوزه صیادی بحرکان تایید کرده اند.
فلامرز مزارعی گفت: با بازدید میدانی کارشناس این اداره از محل منطقه بحرکان وجود لکه های نفتی به شعاع حدود پنج تا 6 مایل دریایی محرز بوده ولی منشا این آلودگی مشخص نیست.
بندر صیادی بحرکان از مناطق مهم گردشگری و صید ماهی و میگوی مرغوب منطقه خلیج فارس به شمار می‌رود که در حوزه صیادی هندیجان واقع است.
اسکله صیادی بحرکان یکی از بزرگترین اسکله های صیادی کشور است که در 12 کیلومتری شهر هندیجان قرار گرفته است.
هندیجان با 158 لنج و 400 فروند قایق صیادی مجاز 37 درصد صید ماهی و میگوی خوزستان را به خود اختصاص داده است.
این شهرستان یکی از بنادر مهم تجاری و صیادی خوزستان است که در جنوب این استان قرار گرفته و با 2 بندر بحرکان و سجافی داری 95 کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس است.
7163/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.