دکتر سمیرا رزاقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:این در حالی است که شایع ترین سرطان های مردان در ایران به ترتیب معده ، پوست، پروستات، روده و مثانه گزارش شده است.
وی گفت:بروز سالیانه سرطان در مردان ایرانی 173 ، و در مردان خوزستانی 124 در 100 هزار نفر جمعیت و شایع ترین گروه سنی بالای 60 سال است.
رزاقی ادامه داد: دلیل اصلی بروز سرطان مشخص نیست ولی از فاکتورهای احتمالی مطرح شده در بروز سرطان در مردان می توان به دود سیگار و قلیان، تغییر سبک زندکی، ورزش نکردن و بی تحرکی، تغذیه ناسالم از جمله مصرف انواع فست فود، غذاهای پر چرب و سرخ کردنی، سوسیس و کالباس، و غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، آلودگی هوا ، چاقی و ...اشاره کرد.

** روند افزایشی بروز سرطان در سال های اخیر
این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی بیان کرد: بروز سرطان در سال های اخیر روند افزایشی داشته که دلیل آن تغییر سبک زندگی و افزایش تکنولوژی های تشخیصی و تشخیص بیشتر سرطان است.
وی در خصوص راه های پیشگیری از انواع سرطان های ذکر شده گفت: برای پیشگیری از سرطان پوست، محافظت از آن در مقابل اشعه آفتاب توصیه می شود به صورتی که استفاده از کرم ضد آفتاب، کلاه، دستکش و کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به ویژه از ساعت 12 تا پنج بعد از ظهر لازم است.
رزاقی اضافه کرد: محافظت از پوست در مقابل مواد شیمیایی از جمله مواد مورداستفاده در صنایع رنگ سازی، چرم سازی، پلاستیک سازی و مواد شیمیایی از جمله آرسنیک و جیوه، مواد سمی پتروشیمی و سموم و آفات کشاورزی ضروری است و در صورت ارتباط باید حتما دستکش و محافظت از پوست لحاظ شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در زمینه پیشگیری از سرطان پروستات گفت:سیگار نکشیدن،رژیم غذایی حاوی کاروتن بالا مانند گوجه فرنگی و پیگیری آزمایش دوره ای توصیه می شود.
وی با تاکید بر اینکه مهمترین عامل در پیشگیری از سرطان روده رعایت رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی است افزود: مصرف نکردن فست فودها، غذاهای چرب و حاوی مواد نگهدارنده از جمله سوسیس و کالباس و رعایت رژیم های غذایی حاوی فیبر بالا شامل میوه و سبزیجات فراوان در پیشگیری توصیه می شود.
رزاقی ادامه داد: در صورت داشتن سابقه خانوادگی بقیه اعضای خانواده باید به صورت دوره ای آزمایش و کولونوسکوپی انجام دهند.
این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی بیان کرد:طرح غربالگری سرطان روده با مراجعه به مراکز بهداشتی در خوزستان در حال انجام است.

**دخانیات از مهمترین عوامل بروز سرطان مثانه در مردان
وی گفت: استعمال سیگار، قلیان و دخانیات از مهمترین عوامل بروز سرطان مثانه به ویژه در افرادی است که طولانی مدت استفاده می کنند.
رزاقی بیان کرد:یک نوع از سرطان مثانه با شنا کردن در آبهای راکد و مردابی به دلیل عفونت انگلی ایجاد می شود البته شایع نیست و توصیه می شود از شنا کردن در آبهای راکد آلوده خودداری شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: در مورد پیشگیری از سرطان معده مهمترین عامل تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی است.
وی بیان کرد: چاقی، مصرف غذاهای خیلی داغ و ذغالی و دارای نیترات بالا از جمله ترشی هایی که بیش از حد نگهداری شده شانس انواعی از سرطان معده را افزایش می دهد.

** ورزش و کاهش وزن خطر پذیری ابتلا به سرطان های روده و معده را کاهش می دهد
رزاقی گفت: ورزش مناسب روزانه و کاهش وزن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان های روده و معده می شود.
این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی افزود: از روش های مهم در جلوگیری از همه سرطان ها قرار نگرفتن در معرض آلودگی هواست به ویژه وقتی علایم هشدار دهنده اعلام می شود.
وی گفت: اگر روش های پیشگیری توسط مردم جدی گرفته نشود در سال های آینده رشد سریع در آمار سرطان خواهیم داشت.
3004/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.