در چند سال اخیر به اشتغال و کارآفرینی بانوان به ویژه زنان سرپرست خانوار پرداخته شده و تسهیلات و تشویق های زیادی برای کارآفرینی زنان در نظر گرفته شده است.
یکی از شاخص های ارزیابی توسعه یافتگی یک کشور میزان مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی است که ورود زنان به حوزه اقتصاد و کارآفرینی می تواند در شتاب چرخه اقتصاد بیشتر کمک کند.
اشتغال و کارآفرینی زنان سرپرست خانوار و زنان روستایی در اولویت دستگاه های درگیر ایجاد اشتغال است.
ورود زنان به حوزه اقتصاد و اشتغال می تواند در بخش فرهنگی و اجتماعی جامعه نیز تاثیر گذار باشد.
زنان همواره سهم کمی را درایجاد اشتغال و کارآفرینی داشته اند اما با ارایه تسهیلات و تبلیغ برای مشارکت بیشتر زنان در کارآفرینی و افزایش اعتماد به نفس زنان می توان مشارکت بانوان در کارآفرینی و ایجاد اشتغال را بیشتر کرد.

** 55 میلیارد ریال پرداخت تسهیلات برای کارآفرینی زنان خوزستانی
مدیرصندوق کارآفرینی امید خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مشارکت زنان خوزستان در ایجاد اشتغال بیشتر شده است بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 216 فقره تسهیلات ایجاد اشتغال و کارآفرینی زنان در خوزستان پرداخت شده است.
مهدی امرایی افزود: در مدت مشابه پارسال نیز 400 فقره به میزان 70 میلیارد ریال تسهیلات به بانوان داوطلب کارآفرینی در خوزستان توسط این صندوق پرداخت شد.
وی بیان کرد: در مجموع در سال 96 به یک هزار و 64 بانوی داوطلب کارآفرینی درخوزستان تسهیلات اشتغالزایی به مبلغ 136 میلیارد و 500 میلیون ریال پرداخت شد.
مدیرصندوق کارآفرینی امید خوزستان ادامه داد: مشارکت زنان در ایجاد اشتغال وکارآفرینی با حذف برخی محدودیت ها به ویژه در مناطق روستایی مشارکت زنان در اشتغالزایی بیشتر شده است.
امرایی بیان کرد: این صندوق توسط کمیته های فنی که تشکیل داده روند ایجاد اشتغال توسط زنانی که تسهیلات کارآفرینی را دریافت کرده اند رصد می شود.
وی همچنین با اشاره به تشکیل صندوق های زنان روستایی و عشایری افزود: پارسال 73 صندوق کارآفرینی زنان روستایی و عشایری در خوزستان ایجاد شد که این صندوق ها توسط صندوق کارآفرینی استان تامین اعتبار می شوند و مدیریت آنها توسط افراد بومی هر منطقه اداره می شود؛ بانوان داوطلب کارآفرینی از این صندوق ها تسهیلات دریافت می کنند.
مدیرصندوق کارآفرینی امید خوزستان با بیان اینکه تفاهم نامه های متعددی برای کارآفرینی بانوان در این استان منعقد شده گفت: بازارچه بانوان شهرستان آبادان با دریافت تسهیلات کارآفرینی راه اندازی شده که تعداد زیادی از بانوان در این بازارچه مشغول به کار شده اند.

** کارآفرینی بانوان باعث فقرزدایی می شود
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز بیان کرد: اگر به حوزه کارآفرینی بانوان توجه شود می توان به فقر زدایی در جامعه و کاهش خانواده های زیر پوشش نهادهای حمایتی کمک کرد.
سعید حسینی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:ایجاد اشتغال پایدار و ارزان قیمت با ایجاد شغل ادامه دار و درآمد پایدار هدف مورد نظر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
وی گفت: امسال تسهیلات ارزان قیمتی برای کارآفرینی بانوان در نظر گرفته شده و طرح های توانمندسازی بانوان در قالب مشاغل فراگیر و روستایی در حال اجرا است و اولویت در ایجاد مشاغل پایدار است.
وی با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای ایجاد اشتغال توسط بانوان وجود ندارد افزود: زنان داوطلب ایجاد شغل در حوزه های مختلف صنایع دستی، جهاد کشاورزی و صنعت می توانند ورود کنند.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خوزستان ادامه داد:با توجه به مشکلات اقتصادی کنونی کشور، توسعه مشاغل خرد و کارآفرینی به ویژه توسط بانوان به اقتصاد کشور کمک شایانی می کند.
وی گفت: 200 میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت تسهیلات با سود چهار درصد برای مشاغل خانگی و سه هزار و 370 میلیارد ریال اعتبار با سود 6 درصد برای ایجاد اشتغال پایدار و روستایی تخصیص یافته است که تسهیلات مشاغل خانگی تا سقف 200 میلیون ریال و تسهیلات اشتغال پایدار تا سقف یک میلیارد ریال به داوطلبان کارآفرینی پرداخت می شود.
حسینی نژاد ادامه داد: از مرداد امسال تسهیلات مشاغل خانگی پرداخت شده که تاکنون پنج میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان بیان کرد: پارسال یک هزار و 120 میلیارد ریال تسهیلات در قالب تسهیلات مشاغل پایدار و روستایی پرداخت شد که برای یک هزار و 739 نفر شغل ایجاد شد.

** بانوی خوزستانی رتبه برتر جشنواره ملی زنان کارآفرین
یک بانوی کارآفرین خوزستانی که رتبه برتر جشنواره ملی زنان و دختران صاحب کسب و کار و کارآفرین را کسب کرده بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در این جشنواره زنان کارآفرین هشت استان محروم کشور شرکت کردند.
طیبه شاه ولی شوری گفت: این جشنواره در سه بخش تولید، کشاورزی و آموزش برگزار شد که موفق به کسب رتبه برتر این جشنواره به نمایندگی از خوزستان شدم.
وی با اشاره به اینکه در حوزه بسته بندی و فرآوری خرما فعالیت دارم بیان کرد: یکی از دلایل کسب رتبه برتر در این جشنواره توسعه کارگاه من است که هم اکنون در اهواز 15 کارگر در کارگاه من مشغول به کار هستند و در کارگاه دومی که در شادگان در دست تاسیس دارم بالغ بر 50 نفر مشغول به کار خواهند شد که بیشتر کارگران نیز زن هستند.
این بانوی کارآفرین افزود: زنان باید به این باور برسند که می توانند حتی با سرمایه ای اندک می توانند کارآفرین شوند و برای چند نفر دیگر نیز شغل ایجاد کنند.
شاه ولی شوری با بیان اینکه بانوان با کارآفرینی می توانند استقلال مالی داشته باشند، گفت: تنها نباید به دنبال مشاغل دولتی بود؛ می توانیم با کارآفرینی برای افراد دیگر دیگر نیز شغل ایجاد کرد.
7158/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.