مصطفی کنارکوهی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: کشتارگاه صنعتی خرمشهر اکنون بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار بود در هفته دولت راه اندازی شود، اما به دلیل نواقصی به بهره برداری نرسید و سرمایه گذار وعده کرده که مهر آینده آماده بهره برداری شود.
وی افزود: کشتارگاه خرمشهر به عنوان نخستین کشتارگاه صنعتی خوزستان، 25 سال عملیات اجرایی آن متوقف بود اما با واگذاری به بخش خصوصی از بهمن پارسال فعال شده و روند اجرای آن به خوبی پیش رفته است.
کنارکوهی اضافه کرد: کشتارگاه صنعتی خرمشهر تنها کشتارگاه کشور است که توانسته تاییدیه واردات دام زنده را کسب کند و به زودی برای نخستین بار از استرالیا دام زنده وارد می کند که می تواند کمک زیادی به اقتصاد و تعدیل قیمت بازار داشته باشد.
وی ادامه داد: البته واردات دام زنده برای ما افتخار نیست و باید تلاش کنیم تولیدات خود را افزایش دهیم.
کنارکوهی مهمترین دلیل توسعه کشتارگاه های صنعتی خوزستان را تامین بهداشت گوشت برای مصرف کنندگان دانست و گفت: در این راستا ساخت کشتارگاه صنعتی در شهرستان باوی، بهبهان وباغملک آغاز شده و مجوز جدید برای کشتارگاه های دزفول، امیدیه و ماهشهر نیز صادر شده است.
به گفته وی، مجوزهای جدید به دلیل مشکلاتی در تامین زمین و اخذ استعلام، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
وی با اشاره به روند اجرای دیگر کشتارگاه های صنعتی خوزستان افزود:کشتارگاه صنعتی باغملک بیش از 80 درصد پیشرفت دارد و برای رسیدن به مرحله بهره برداری نیاز به همکاری دستگاه های دولتی در تکمیل زیرساخت هایی چون جاده و آب دارد.
وی گفت: کشتارگاه صنعتی در شمال اهواز و شهرستان باوی اکنون حدود 20 درصد پیشرفت دارد.
کنارکوهی ادامه داد:کشتارگاه بهبهان نیز سال هاست که به دلیل اختلاف بین سرمایه گذاران روی 70 درصد پیشرفت متوقف مانده و خسارت بهداشتی توقف این پروژه متوجه شهروندان است.
وی گفت: در صورت ادامه اختلاف بین سرمایه گذاران کشتارگاه صنعتی بهبهان، مجوز جدیدی برای احداث یک کشتارگاه دیگر صادر خواهد شد.
کنارکوهی ادامه داد: استاندارد زمان ساخت یک کشتارگاه صنعتی در کشور یک سال و سرمایه لازم برای آن حدود 300 میلیارد ریال است.

* سه کشتارگاه سنتی در دادگاه
مدیرکل دامپزشکی خوزستان همچنین گفت: شهرداری های بهبهان، مسجدسلیمان و شوشتر به دلیل مشکلات موجود در کشتارگاه های سنتی به مراجع قضایی معرفی شده و علیه آنها پرونده تشکیل شده است.
وی با اشاره به وجود 22 کشتارگاه سنتی در خوزستان افزود: از این تعداد 6 کشتارگاه فاقد سردخانه هستند و سردخانه کشتارگاه دشت آزادگان سه شنبه هفته جاری به بهره برداری رسید.
کنارکوهی گفت:ب توجه به مشکلات بهداشتی کشتارگاه های سنتی می توانیم حکم تعطیلی آنها را نیز بگیریم اما نگرانی از عرضه گوشت به صورت زیرزمینی مانع از این اقدام شده است و تنها راهکار بهبود وضعیت این کشتارگاه هاست.
وی افزود: با راه اندازی کشتارگاه صنعتی خرمشهر، کشتارگاه آبادان تعطیل می شود، و در صورت راه اندازی کشتارگاه صنعتی باغملک، کشتارگاه های باغملک، ایذه و هفتکل تعطیل خواهند شد.
کنارکوهی تامین گوشت بهداشتی را تنها یک جنبه راه اندازی کشتارگاه صنعتی دانست و گفت: با راه اندازی صنایع تبدیلی و جانبی زمینه استفاده از همه مواد خام و دورریختنی دام فراهم می شود و کشتارگاه صنعتی اقتصادی و سودآور خواهد شد.

** پدیده کشتار جاده ای
مدیرکل دامپزشکی خوزستان در ادامه از شهروندان خواست که گوشت مورد نیاز خود را از محل های مجاز تهیه کنند و از خرید گوشت از کشتارهای بین جاده ای خودداری کنند.
وی افزود: یکی از معضلات در خوزستان در فصل سرما،کشتار دام در جاده های بین شهری و عرضه مستقیم آن است و برخی افراد نیز به دلیل قیمت کمتر از این محل های غیرمجاز گوشت خود را تهیه می کنند، این در حالیست که این دام ها بدون نظارت بهداشتی ذبح می شوند.
کنارکوهی اضافه کرد: در کشتارگاه بازرسی پیش و پس از کشتار، اطمینان از سلامت دام و بازرسی در سردخانه انجام می شود اما در کشتارهای بین جاده ای این بازرسی ها انجام نمی شود که نبود اطمینان از سلامتی دام را افزایش می دهد.
وی گفت: با توجه به اینکه برخورد قانونی با عرضه گوشت در حاشیه جاده ها بسیار دشوار است، مردم باید برای تامین سلامتی خود از خرید آن صرفنظر کنند.
کنارکوهی افزود:استان های همجوار با پدیده عرضه مستقیم گوشت در حاشیه جاده ها روبه رو هستند و برای آنها به صورت یک معضل حل نشدنی درآمده است.
وی تولید روزانه گوشت دام سبک را در خوزستان 30 تن اعلام کرد و گفت: به طور متوسط روزانه 2 هزار و 500 راس دام سبک و 350 تا 400 راس دام سنگین در خوزستان کشتار می شود که حدود 30 درصد آن در اهواز است.
9754/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.