به گزارش ایرنا، دوستداران حیات وحش بر این باورند که شکار بی رویه وحوش از یک سو و کاهش نزولات آسمانی و خشکیدن اغلب آبگیرها و چشمه های طبیعی در مناطق کوهستانی از سوی دیگر، نابودی تنوع زیستی و کاهش جمعیت آن در استان را در پی خواهد داشت.
تامین آب در حفظ حیات وحش امروز بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و وجود یک چشمه حتی کوچک، نه فقط باعث تامین آب برای جانور می شود، بلکه با تامین امنیت و فرصت های بهتر برای شکار کردن آن نیز به صورت غیرمستقیم گره خورده است.
تابستان امسال بسیاری از چشمه های ارتفاعات، خشک و یا کم آب شده اند که این می تواند تاثیر منفی بر بقای حیات وحش داشته باشد.
در هر حال با توجه به کاهش منابع آب، باید برای آبرسانی سیار حیات وحش بخصوص در مناطق گرمسیر تدابیر لازم اتخاذ شود تا آبشخورها پر از آب شوند.
یکی از دوستداران محیط زیست می گوید: فراهم کردن امکان دسترسی وحوش به آب یکی از وظایف انسانی است که در این سال ها شاهد ایجاد ساخت آبشخورها و مرمت برای تامین آب حیات وحش در خراسان شمالی هستیم.
هادی الله یاری اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌های چندسال اخیر، حیات ‌وحش و پرندگان از تشنگی و گرسنگی در رنج هستند که در این صورت احتمال دارد حتی بعضی گونه‌های کمیاب و نادر به‌علت بی‌آبی و بی‌غذایی تلف شده و با انقراض نسل روبه‌رو شوند.
وی گفت: توصیه می‌شود دوستداران محیط زیست برای ساخت آبشخور، تهیه علوفه برای حیات وحش و تهیه گندم و ارزن برای پرندگان مشارکت کنند.
الله یاری افزود: در این شرایط سخت و حساس حیوانات و پرندگان تشنه برای دسترسی به آب به ناچار از زیستگاه امن خود خارج شده و به مزارع و باغ های کشاورزی دامنه کوه ها و دشت ها روی می آورند که این وضعیت تلف شدن تعدادی از پرندگان و بعضی از جانوران حیات وحش را در پی خواهد داشت.
این دوستدار محیط زیست گفت: در این میان شکارچیان غیر مجاز و فرصت طلبان با مشاهده حیات وحش در مزارع و باغات اقدام به شکار حیوانات می کنند، تلف شدن هر یک از آنها خسارتی برای محیط زیست به شمار می رود.
وی افزود: اگر آب و علوفه حیات وحش تامین نشود به اطراف روستاها و شهرها نزدیک می شوند که این امر خطر مرگ ناشی از گرسنگی یا خطر تصادف در جاده‌ها و افتادن در دام شکارچیان را به دنبال دارد.
رئیس محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: هم اکنون زیستگاه های این استان با کمبود منابع آبی مواجه است.
اسکندر گردمردی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: موجودی آب در زیستگاه های حیات وحش چشمه ها هستند که در اثر حفر چاه ها بیشتر خشک شده اند.
وی گفت: همچنین رودخانه اترک که تنها رودخانه دایمی شمال شرق کشور است و 300 کیلومتر آن در استان خراسان شمالی جاری است 70 درصد آن کاملا خشک شده است.
گردمردی با بیان اینکه پارک ملی، پناهگاه های حیات وحش و مناطق زیست کره برای توسعه گردشگری انتخاب شده اند افزود: این مناطق به عنوان منبع آبی برای نواحی روستایی و سکونتگاه ها است که مجوز قنوات بهترین گزینه برای احیای منابع آبی است.
رئیس محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه خشکسالی روی زیستگاه های حیات وحش تاثیر گذاشته است گفت: از سویی مناطق گردشگری به عنوان ظرفیتی که می تواند گردشگر جذب کند استرس های محیطی را برای حیات وحش ایجاد کرده است.
گردمردی ضمن اشاره به کاهش منابع آب حیات وحش این استان افزود: هم اکنون به فکر راه های دیگر برای تامین آب از جمله طرح سطوح آب گیر باران هستیم که هم اکنون با تانکر و تراکتور آبرسانی صورت می گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: خشکسالی های پیاپی و کاهش نزولات جوی منابع آب دسترسی حیات وحش این استان را به میزان 50 درصد کاهش داده است.
سیداصغر مطهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیشتر چشمه های در دسترس حیات وحش منطقه خشک شده اند، اظهار داشت: مراتع از نظر وضعیت پوشش گیاهی حال و روز مناسبی ندارند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین آب حیات وحش گفت: در این زمینه باید توجه ویژه ای شود ازسویی انتقال آب با تانکر نیز صورت می گیرد تا از این مقطع بحرانی گذر کنیم.
مطهری با بیان اینکه تاکنون تلفات حیات وحش در اثر خشکسالی در استان صورت نگرفته است افزود: در این مواقع بحرانی وحوش به سمت باغ ها و اراضی کشاورزی می روند که این خود به حیات وحش لطمه می زند زیرا که عده ای سودجو و فرصت طلب اقدام به شکار آنان می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به وضعیت کمبود آب حیات وحش گفت: از مردم انتظار می رود با مشاهده و پناه حیات وحش به باغ ها و اراضی آنان برای تامین آب و علوفه کمک کنند زیرا که این وظیفه ذاتی انسان است.
مطهری با بیان اینکه 800 میلیون ریال اعتبار برای خرید علوفه حیات وحش در این استان تخصیص داده شده است، افزود: سالانه اعتباراتی برای تامین منابع آب حیات وحش و آبشخورها به شهرستان ها تخصیص داده می شود تا منابع آبی حفظ شود و لایروبی و مرمت چشمه ها نیز انجام گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: به وحوش برخی مناطق حفاظت شده این استان واقع در شمال شرق کشور با تانکرهای سیار آبرسانی می شود.
وی اظهار داشت: پارسال براثر خشکسالی و خشک شدن چشمه ها و برخی رودها، حیوانات وحشی نیز در تامین آب با مشکل روبه رو شده اند و بر این اساس آبرسانی سیار برای این حیوانات در دستور کار قرار گرفته بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: مناطق حفاظت شده در جنوب استان پارسال بیش از سایر نقاط از خشکسالی متاثر شد و به همین علت وحوش منطقه حفاظت شده سالوک، ساریگل، میاندشت و قورخود در استان به صورت سیار آبرسانی شد.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی در باره اثرات خشکسالی بر توان جسمی وحوش گفت: وحوش به لحاظ طبیعی، معمولا خود را با شرایط خشکسالی مطابقت می دهند و در سال جاری خشکسالی اثر خاصی بر توان جسمی و ضعیف شدن آنان نداشته است.
مطهری اظهار کرد: خوشبختانه بیماری خاصی در وحوش مشاهده نشده است.
در خراسان شمالی 56 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارد و 150 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور، 68 خزنده از 228 گونه موجود کشور ، چهار گونه دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، پلنگ، بالابان و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و دو پارک ملی سالوک و ساریگل، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می کند.
7186 / 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.