همه می دانند خبرنگاری یکی از حرفه های حساس و تاثیرگذار در جامعه است و به همین لحاظ انتظار می رود فرد پیش از ورود به این عرصه با شرکت در دوره های آموزشی و کارگاهی، از چند و چون این حرفه شناخت کسب کند و موارد لازم را فرا بگیرد اما در خراسان شمالی و البته با اطلاعاتی که در دست است اکثر شهرها و استانها، هیچ توجهی به این موضوع نمی شود.
رسانه های خراسان شمالی در را برای ورود همه باز گذاشته اند و افراد با هر رشته و تخصصی و از هر صنفی می توانند وارد این وادی شده و کارت خبرنگاری دریافت کنند.
این نابسامانی سبب شده تا افراد از همان روزهای ابتدایی ورود به رسانه، بدون داشتن مهارت، نسبت به پوشش خبری برنامه های مختلف مبادرت کند.
آسان بودن راه وارد شدن به حرفه خبرنگاری می تواند هویت فعالان این عرصه و حتی رسانه ها را خدشه دار کند؛ اکنون شرایط در رسانه های استان به گونه ای شده است که افراد با کمترین مهارت و بلکه با نداشتن مهارت، می توانند به عنوان خبرنگار جذب شوند.
این امر شاید ریشه در نبود و یا ضعف زیرساخت های رسانه ای استان داشته باشد و نشان از این است که هویت خبرنگار حتی در رسانه ها به درستی تعریف نشده و به آن ارج داده نمی شود.
وقتی رسانه ها راضی می شوند به خاطر پرداخت حقوق و مزایای کم و حق الزحمه ناچیز، از هر دری خبرنگار جذب کنند، وضعیت بهتر از این نمی تواند باشد.
اینجا رسانه ها ترجیح می دهند افرادی را به کار بگیرند که حق الزحمه کمتری مطالبه می کنند.
اکنون در همایش ها و نشست های خبری، 20 تا 25 نفر به عنوان خبرنگار حضور می یابند اما برخی از آنان ابتدایی ترین آموزش ها را فرا نگرفته اند، این امر سبب می شود هویت خبرنگار زیر سوال رود و نگاه ها به فعالان این حرفه تغییر یابد.
داستان ورود عکاسان به رسانه ها هم همین است؛ کافی است فرد، یک دستگاه دوربین داشته باشد، مهم نیست عکس هایش حرفه ای و خوب باشد یا نه، مهم این است که حق الزحمه کمتری مطالبه کند.
مدیران رسانه ها عکاسان را به صورت حق التصویر به کار می گیرند و البته ترجیح می دهند فردی را جذب کنند که هزینه کمتری برایشان داشته باشد.
انتظار می رود برای حل این مشکل رسانه ها در اقدامی یکدست و منسجم از این آسیب جلوگیری کنند و نگذارند نام و هویت خبرنگار به این راحتی دچار خدشه شود.
* خبرنگار ایرنا در خراسان شمالی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.