به گزارش ایرنا، خبرنگاران همیشه به عنوان چشم و گوش و بازوان دستگاه های اجرایی در حل مشکلات معرفی شده اند اما مشکلات این قشر هیچ گاه به درستی دیده و یا شنیده نشده است.
خبرنگاران تنها در یک روز از سال و آن هم در روز خبرنگار، دیده می شوند اما در همین روز هم شنونده ای برای مشکلات نیست.
سردبیر پایگاه خبری راه ساجده در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: نبود ثبات شغلی یکی از مهم ترین دغدغه های صنفی خبرنگاران استان است و همین امر سبب شده تا آینده شغلی این قشر در ابهام باشد.
آرزو رحمانی با بیان اینکه بیشتر خبرنگاران استان به صورت حق التحریر فعالیت دارند اظهار داشت: نبود ثبات شغلی و نبود درآمد و حقوق ثابت، وضعیت مالی خبرنگاران را شکننده کرده است.
وی گفت: مشکل بیمه خبرنگاران هنوز حل نشده است و افرادی با بیش از 10 سال سابقه کار هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند تا مزایای آن بهره مند شوند.
وی افزود: بانوان خبرنگار که بعضا به مرخصی ضروری نیاز پیدا می کنند بلافاصله پس از وقفه در فعالیت، کار خود را از دست می دهند و هیچ گونه امنیت شغلی در این حرفه وجود ندارد.
رحمانی اظهار داشت: پایگاه خبری راه ساجده، تنها پایگاه خبری مختص بانوان است که به صورت ویژه در حوزه این قشر فعالیت دارد اما مدیران زن کمتر با خبرنگاران این رسانه تعامل و همکاری دارند.
خبرنگار پایگاه خبری عصر اترک نیز در باره مشکلات کار خبرنگاران استان گفت: یکی از مشکلات ما، برقراری ارتباط خوب با مدیران است و در این باره روابط عمومی دستگاه های اجرایی باید حلقه وصل باشند اما در این باره ضعیف عمل شده است.
سمانه قهرمانی اظهار داشت: برخی مدیران استان هنوز نقش رسانه ها و خبرنگاران را به خوبی نمی شناسند و روابط عمومی دستگاه های اجرایی نیز تلاشی نداشته اند که این مشکلات رفع شود.
وی تصریح کرد: نبود آشنایی کافی از نقش خبرنگاران سبب ایجاد تنش میان رسانه و مدیران دستگاه اجرایی می شود و در این زمینه روابط عمومی ها باید نقش خود را به درستی ایفا کنند.
قهرمانی افزود: مدیران دستگاه های اجرایی در سخنرانی ها و در نشست های مختلف خبرنگاران را بازوی توانمند خود عنوان می کنند و مدعی نقدپذیری هستند اما برخی از مدیران در عمل در برابر نقدها و گزارش های منتقدانه دلخور می شوند و بعضا کار به تهدید و شکایت می رسد.
بازرس خانه مطبوعات خراسان شمالی نیز در این باره گفت: خبرنگاران استان در دریافت حقوق اولیه صنفی خود مانده اند، این قشر هنوز بیمه ندارند و در حقیقت مهم ترین خواسته آنها همچنان برآورده نشده است.
جواد آگاهی اظهار داشت: همه، خبرنگاران را قشر تاثیرگذار و موثر در توسعه جامعه می دانند و البته در استان افرادی در زمینه ورود به عرصه خبرنگاری توانمندی خوبی دارند اما وجود مشکلات، سبب عقب گرد آنان می شود.
وی تصریح کرد: پایین بودن حقوق، مشکلات بیمه ای و سخت بودن شرایط کار از علت هایی است که رغبت به ورود به این حرفه را کاهش می دهد.
آگاهی اظهار داشت: این مشکلات سبب شده تا خبرنگاران پس از چند سال و یا چند ماه فعالیت، کم بیاورند و با قلم خداحافظی کنند، در این شرایط مردان به هیچ عنوان قبول نمی کنند با حقوق کم خبرنگاری کار کنند و به همین لحاظ بیشتر خبرنگاران استان بانوان هستند البته بانوان نیز تنها چند سال دوام می آورند و پس از مدتی از ادامه کار صرف نظر می کنند.
وی با بیان اینکه در این استان ورود به حرفه خبرنگاری بسیار سهل است و این امتیاز یکی از آسیب ها است گفت: برای ورود به هر شغل و حرفه نیاز به شاگردی و کسب تجربه است اما در این استان خبرنگار از همان روز اول در جلسه ها و همایش ها حاضر می شود تا خبرها را پوشش دهد و این سبب تغییر نگاه ها به خبرنگاران می شود.
بازرس خانه مطبوعات خراسان شمالی تصریح کرد: برای حل شدن مشکلات صنفی خبرنگاران، باید راحت وارد شدن به این حرفه در رسانه های استان حل شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در باره مشکلات خبرنگاران گفت: بر اساس قانون مدیران رسانه مکلف هستند خبرنگاران را بیمه کنند.
حسین فرخنده اظهار داشت: صندوق اعتباری نویسندگان، هنرمندان و خبرنگاران بستری دیگر است که خبرنگاران می توانند برای بیمه خود اقدام کنند.
وی تاکید کرد: خانه مطبوعات خراسان شمالی پیگیر است تا دغدغه های معیشتی خبرنگاران حل شود و ما نیز قانون بیمه خبرنگاران را به مدیران رسانه ها متذکر شده و تلاش داریم تا خبرنگاران از مزایای بیمه برخوردار شوند.
اکنون 16 نشریه فعال در خراسان شمالی وجود دارد و 24 نشریه در این استان دارای مجوز است.
86 نفر خبرنگار خراسان شمالی در خانه مطبوعات استان عضو و بیمه هستند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.