به گزارش ایرنا هادی رجائی نیا روز چهارشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان اظهار داشت: سرعت خشکسالی از فعالیت ها در حوزه مدیریت و بهره وری آب بالاتر است، باید در این بخش با دقت و سرعت بیشتری کار انجام شود.
وی افزود: هم اکنون برابر برنامه پیش نرفتیم و باید سرعت کار بیشتر شده و حداقل به 100 درصد و یا حتی بیشتر برسیم.
رجائی نیا با اشاره به اینکه افزون بر 90 درصد آب به مصرف کشاورزی می رسد افزود: راندمان آبیاری در شهرستان 55 درصد در مقابل 40 درصد میانگین استانی است که تا پایان برنامه ششم شهرستان باید 11 درصد افزایش داشته باشد.
فرماندار فاروج، جهاد کشاورزی و آب منطقه ای را موظف به برآورد مشکلات و نواقص مرتبط با سد چری کرد و گفت: با توجه به اینکه منابع آبی پشت سد اندک است مدیریت مقدار فعلی هم باید درست انجام شود تا تبعات کمتری داشته باشد.
وی با اشاره به وجود مزارع تحقیقاتی در حوزه کشت چند محصول در شهرستان با پشتوانه 5 تا 6 سال کار پژوهشی افزود: از ظرفیت کشاورزان پیشرو و الگو برای افزایش تعداد آنان باید استفاده بهینه شود تا توسعه کشاورزی از محل افزایش بهره وری و نه سطح زیر کشت باشد.

* مهلت 10 روزه برای ارائه پیشنهادات سند سازگاری با کم آبی
فرماندار فاروج با اشاره به تهیه پیش نویس سند سازگاری با کم آبی شهرستان گفت: کارشناسان دستگاه های مرتبط 10 روزه برای ارائه نظرات و پیشنهاداتشان در این خصوص مهلت دارند تا این سند بعد از تدوین نهایی برای تصویب ارائه شود.
وی گفت: یکی از پیوست های سند سازگاری با کم آبی ممنوعیت توسعه سطح زیر کشت است، باید از ابتدای فصل کشت پاییزه اطلاع رسانی برای استفاده از آب در حد مجاز و پرهیز از فروش آب انجام شود.
وی تاکید کرد: سند بعد از تدوین و تصویب از سوی دستگاه های مرتبط به مردم ارائه می شود تا هیچ عذر و بهانه ای برای تخطی از آن نباشد.
رئیس آب منطقه ای شهرستان های فاروج و شیروان در این جلسه گفت: 95 درصد آب مصرفی در شهرستان در بخش کشاورزی، چهار درصد در بخش شرب و و کمتر از یک درصد در حوزه صنعت است.
بهزاد بهلولی با اشاره به وجود 222 حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان افزود: در سال های 97-96 در این شهرستان 87 حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شده است.
وی یادآورشد: 17 حلقه چاه غیر مجاز در روستای کوران کردیه از سوی مالکان و باهمکاری شورا و روستائیان خودجوش مسدود شد.
حسین حارث آبادی، رئیس آب و فاضلاب روستایی شهرستان فاروج نیز گفت: در سطح 20 روستا 400 انشعابی که بهره برداری غیر مجاز داشتند قطع شده است.
در این نشست رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پیش نویس سند سازگاری با کم آبی را ارائه کرد.
سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی آبی شهرستان 17 هزار و 703 هکتار و دیم 20 هزار و 98 هکتار است و 51 درصد شاغلان شهرستان در حوزه کشاورزی فعالیت دارند.
7187/3007/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.