جواد وفابخش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: الگوی کشت برنامه ای برای تولید است که بر اساس ضروریات محلی و منطقه ای و بر اساس نظام عرضه و تقاضا و میزان کشش بازار، ارائه می شود.
وی افزود: برای الگوی کشت، کشور به پهنه هایی تقسیم بندی و طبقه بندی شده و ظرفیت ها برای کشت محصولات مناطق و نیز پتانسیل تولید در آینده مورد بررسی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه الگوی کشت در برخی مناطق و برای برخی محصولات وارد مرحله اجرایی شده است گفت: اجرای این طرح برای کشت برنج، مدتی است مطرح شده و قرار است کشت برنج در 2 استان گیلان و مازندران تمرکز یابد و برای سایر نقاط، کشت جایگزین تعریف شود.
قائم‌ مقام معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: دولت سیاست هایی را تدوین کرده است که کشت های جایگزین به جای برنج معرفی شود و البته راهکار تشویقی نیز در این باره در نظر گرفته می شود.
وی گفت: امید است با اتکا به دانش بومی، همکاری مردم و اعتماد جامعه، الگوی کشت به نحوی اجرایی شود که اهداف توسعه کشور محقق شده و سود و درآمد مردم دچار مشکل نشود.
وفابخش توجه به ایجاد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی را از دیگر الزامات برای دستیابی به اهداف الگوی کشت عنوان کرد و گفت: یکی از ملزومات الگوی کشت، توجه به حلقه های تولید برای ایجاد ارزش در محصول است.
وی افزود: اگر کشت یک محصول در یک منطقه محدود می شود باید برای صنایع موجود تدبیری شود و یا با توسعه کشت یک محصول در یک منطقه باید زنجیره ارزش و ایجاد صنایع تبدیلی مورد توجه باشد تا زنجیره های پس از تولید دچار مشکل نشود.
قائم‌ مقام معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: به هر حال، الگوی کشت ضروری است و باید تلاش کنیم تا در تولید محصولات، مکانیزم بازار بر هم نریزد و کشت ها براساس کشش بازار و میزان عرضه و تقاضا اولویت بندی شود.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.