علی اسدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا تعداد دام مجاز خراسان شمالی اظهار داشت: یک میلیون و 150 هزار واحد دامی در این استان وجود دارد، مراتع ییلاق و قشلاق تاریخ ورود و خروج مربوط به خود را دارد که باید دامداران این مهم را رعایت کنند.
وی اظهار داشت: هدف از اجرای پروژه مدیریت چرا کنترل دام و جلوگیری از ورود دام غیر مجاز به مراتع برای افزایش توان باردهی و تولید علوفه در سطح مراتع استان است.
اسدی افزود: متاسفانه دامداران با افزایش تعداد دام در سطح مراتع باعث کاهش میزان علوفه در عرصه ها خواهند شد که این امر به مرور به طور مستقیم در میزان تولید گوشت دام تاثیر می گذارد.
رئیس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه متاسفانه این موضوع را دامداران مدنظر قرار نمی دهند گفت: دامداران باید دام مازاد خود را از سطح مراتع جمع آوری کرده و به وسیله علوفه دستی تعلیف کنند.
اسدی افزود: تعداد نیروهای یگان حفاظت در این خصوص بسیار کم است، هم اکنون در هر شهرستان دو تا چهار گروه وضعیت دام دامداران در سطح مراتع را بررسی می کنند.
وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت چرا، تاکنون 13 هزار و 700 فقره پروانه صادر شده است، گفت: مراتع استان یک میلیون و 414 هزار و 850 هکتار است.
رئیس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار داشت: سطح ممیزی مراتع جنگلی و بیابانی یک میلیون و 870 هزار هکتار در قالب بیش از 870 پرونده ممیزی است.
استان خراسان شمالی دارای دو میلیون و 832 هزار و 529 هکتار است که حدود 72 درصد آن را منابع طبیعی تجدید شونده به مساحت دو میلیون و 330 هزار و 36هکتار به خود اختصاص می دهد.
از مجموع عرصه های منابع طبیعی تجدید شونده استان 43 هزار و 455 هکتار آن شامل 21 درصد عرصه جنگلی و بیشه زارها، یک میلیون و 414 هزار و 850 هکتار حدود 70 درصد آن جزء اراضی مرتعی و سطحی معادل 183 هزار و 636 هکتار با 9 درصد فاقد پوشش گیاهی یا اراضی کویری است.
3007/ 7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.