به گزارش ایرنا، مردم می گویند خاموشی ها سبب اختلال در زندگی شده است. خاموشی چراغ های راهنمایی و رانندگی و ترافیک در تقاطع ها و کلافگی رانندگان گرفته تا گیرکردن افراد در آسانسور ها و تلف شدن مرغ ها در سالن های مرغداری از جمله سوغات گرمای تابستان و برنامه خاموشی ها است.
شرکت برق اعلام کرده است که برنامه زمان بندی برای قطع برق اعلام و در اختیار قرار گرفته تا مردم خود را با آن تطبیق دهند اما برخی شهروندان از قطعی بدون اطلاع برق در برخی مناطق و ایجاد اخلال گلایه کرده و گفتند که با این قطع برق نگران سوختن و خسارت دیدن وسایل برقی هستیم زیرا با قطع برق احتمال سوختن وسایل برقی همچون یخچال و کولر وجود دارد.
شهروندان مدعی هستند برق برخی مناطق در ساعتی که در جدول اعلام شده قطع نشده اند یا قبل و یا بعد از ساعت اعلام شده دچار قطعی برق شده و برخی از مناطق که به هیچ‌ عنوان در جدول نبوده هم دچار قطعی شده است.
برخی شهروندان نیز از ایجاد مشکل ترافیکی در چهارراه ها گلایه کرده و گفتند که چراغ های راهنمایی و رانندگی در حالی به علت قطع برق از کار افتاده که مامور پلیس در تقاطع ها حضور نداشته است و این امر سبب بروز مشکل ترافیکی شده است.
کشاورزان نیز از خاموشی چاه ها به علت قطع برق گلایه کرده و اعلام کرده اند با این وضعیت نگران وضعیت آبیاری محصولات کشاورزی هستند.

*قطع برق و 6 حادثه حبس شدگی در آسانسور
مدیرعامل آتش‌نشانی بجنورد هم از حبس شدن 11 شهروند در نقاط مختلف بجنورد براثر قطعی برق خبر داد.
مجید گریوانی اظهار داشت: قطعی برق در روز سه شنبه هفته گذشته سبب حبس شدن 9 شهروند در نقاط مختلف شهر شد.
وی افزود: روز سه شنبه به ترتیب در ساعات 12 تا 15، پنج حادثه و در ساعت 20 و 20 دقیقه ششمین حادثه حبس شدگی در آسانسور به آتش‌نشانی گزارش شد.
مدیرعامل آتش‌نشانی بجنورد از نجات دو شهروند دیگر که در منزل دچار حبس شدگی شده بودند خبر داد و افزود: روز سه شنبه امدادگران آتش‌نشانی موفق به نجات 11 شهروند در حوادث حبس شدگی در آسانسور و منزل شدند.

* 28 هزار قطعه مرغ در خراسان شمالی تلف شدند
سرپرست شبکه دامپزشکی مانه و سملقان هم گفت: قطعی برق و شدت گرما باعث تلف شدن 28 هزار قطعه مرغ در یکی از مرغداری های این شهرستان در هفته جاری شد.
احمد برات پور اظهار داشت: در پی قطع برق و شدت گرما، دستگاه های تهویه هوا این واحد مرغداری از کار افتادند و به علت گازهای تولیدی و تخلیه نشدن آن مرغ ها دچار خفگی شدند.
وی ظرفیت این واحد مرغداری را 15 هزار قطعه دانست و گفت: در این واحد بیش از ظرفیت مجاز جوجه ریزی شده بود که این امر، میزان تلفات مرغ ها را افزایش داده بود.
وی گفت: تلفات مرغ ها در مدت زمان کوتاه تا روشن کردن برق اضطراری رخ داد که در این حادثه تنها هشت هزار قطعه مرغ زنده ماندند.
سرپرست شبکه دامپزشکی مانه و سملقان از تولیدکنندگان و پرورش دهندگان خواست با توجه به شدت گرما و احتمال قطعی برق نسبت به تجهیز مراکز خود به ژنراتورهای برق اضطراری و سرویس کردن و کنترل آن اقدام کنند تا از وقوع خسارات و تلفات احتمالی پیشگیری شود.

* قطع برق و خاموشی چراغ های راهنمایی و رانندگی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان شمالی نیز با تایید وجود مشکل ترافیکی در چهار راه ها با قطع شدن برق گفت: قطع شدن برق که سبب از کار افتادن چراغ ها در تقاطع ها شده بود که بعضا ترافیک را مختل کرد.
سرهنگ رحمان اسپیدکار اظهار داشت: از کار افتادن چراغ ها سبب بروز مشکل ترافیکی شده بود.
وی در باره پیش بینی ها برای مدیریت ترافیک در تقاطع ها به هنگام قطع برق گفت: پیش بینی های لازم در این باره انجام شده است و ماموران پلیس راهور در کمترین زمان در تقاطع ها حاضر می شوند.

*قطع برق خسارتی به وسایل برقی وارد نمی کند
قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی با بیان اینکه قطع برق خسارتی به وسایل برقی وارد نمی کند گفت: مردم نگران وسایل برقی خود در طرح خاموشی ها نباشند.
علیرضا علیخانی اظهار داشت: قطع برق تاثیری در کارکرد وسایل برقی ندارد و نمی تواند سبب سوختن و یا وارد شدن خسارت به آن شود.
وی افزود: آنچه سبب وارد شدن خسارت به وسایل برقی می شود، نوسان ولتاژ برق است که خوشبختانه این مشکل در شبکه های برق استان کم است.
وی اظهار داشت: در صورتی که قطع و وصل برق در فاصله زمانی کوتاه اتفاق افتد به طول مثال در چند دقیقه برق بصورت مکرر قطع و وصل شود، بروز خسارت در وسایل برقی محتمل است.

* پیشنهاد نصب پنل خورشیدی برای چراغ های راهنمایی و رانندگی
قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی درباره گلایه ها از قطع برق و خاموشی چراغ های تقاطع ها گفت: برای رفع این مشکل به شهرداری و پلیس راهور پیشنهاد می شود که برای تامین برق چراغ های راهنمایی و رانندگی از پنل های خورشیدی استفاده کنند.
وی افزود: نصب پنل ها بسیار ساده است و در صورت درخواست، ظرف 48 ساعت راه اندازی و بهره برداری می شود.

* احتمال افزایش میزان خاموشی در خراسان شمالی به 23 مگاوات
قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی با اشاره به مشکل کمبود تولید برق و اعمال خاموشی ها در روز گفت: احتمال افزایش میزان خاموشی ها در استان به میزان 23 مگاوات وجود دارد.
علیخانی اظهار داشت: اعمال خاموشی ها از هفته دوم تیرماه جاری آغاز شده است و بصورت نامحسوس اعمال می شود و میزان آن در استان، فعلا پنج تا 6 مگاوات است که میان شهرستان ها توزیع شده است.
وی تصریح کرد: تقسیم بندی میزان خاموشی های استان ها توسط دیسپاچینگ ملی کشور انجام شده است.
علیخانی گفت: در استان خاموشی در روز اعمال می شود و اگر میزان مصرف بالا برود احتمال خاموشی در شب نیز وجود دارد و در صورت تداوم شرایط میزان خاموشی تا 23 مگاوات نیز برای استان پیش بینی شده است.
وی درباره افزایش میزان مصرف برق در تابستان خاطرنشان کرد: اکنون در کشور 21 هزار مگاوات بار سرمایشی پیش بینی شده است که رقم بالایی است و بیشترین بار در تابستان، مربوط به وسایل سرمایشی است.
علیخانی گفت: اگر درجه کولر روی 24 درجه تنظیم شود بار مصرفی برق کولرها به یک سوم کاهش می یابد و کولر آبی هم اگر در دور کند تنظیم باشد مصرف برق نصف می شود.
وی با بیان اینکه شبکه برق خراسان به شبکه سراسری متصل شده است افزود: از این استان در هر ساعت، 500 تا 650 مگاوات برق به شبکه سراسری تزریق می شود.
قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی درباره کاهش میزان تولید برق در سطح کشور و اعمال خاموشی ها اظهار داشت: در سطح کشور، در 10 سال گذشته مشکل کمبود برق و خاموشی نداشته ایم اما امسال به علت کاهش نزولات آسمانی و بارش ها، متاسفانه سه هزار و 700 مگاوات از نیروگاه های برق آبی که در سدها نصب شده اند از مدار خارج شده اند و بر این اساس با کاهش شدید تولید برق روبه رو هستیم.
وی افزود: از 9 هزار و 300 مگاوات برق تولیدی نیروگاه های آبی کشور به میزان سه هزار و 700 مگاوات از مدار خارج شده اند و این عدد، رقم بالایی است.
علیخانی اظهار داشت: مردم باید مصرف خود را مدیریت کنند و میزان استفاده از برق را به حداقل برسانند تا خاموشی اعمال نشود زیرا در صورتی که موازنه میان تولید و مصرف برق برقرار نباشد به ناچار خاموشی بیشتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه مصرف برق در سطح کشور به صورت منطقه ای مدیریت می شود و کمبود برق در سایر نقاط در ایجاد خاموشی ها در این استان نیز تاثیرگذار است گفت: به طور مثال اگر به علت افزایش مصرف، نیروگاه شیروان، از مدار خارج شود برق بخشی از استان خراسان رضوی نیز قطع می شود.
قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: کل مصرف برق در استان با 344 هزار مشترک 240 مگاوات در پیک مصرف است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.