به گزارش ایرنا سیدعلی صالح پور روز یکشنبه در نشست بررسی و تبادل نظر پیرامون سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی خراسان شمالی اظهار داشت: در سال 2017 سهم صادرات آلمان به ایران 2 میلیارد و 900 میلون دلار بود.
وی همچنین سهم صادرات ایران به آلمان را نیز 500 میلیون دلار عنوان کرد.
رایزن اقتصادی ایران در آلمان بر فعال تر شدن شرکت های کوچک در کشور تاکید کرد و افزود: موتور محرکه اقتصادی بسیاری از کشورها واحدهای کوچک هستند.
وی بر انتقال فناوری از شرکت های آلمانی به کشور نیز اشاره کرد و افزود: هم اکنون باید از فناوری های پیشرفته در ارتباط با صنایع بهره مند شویم، چرا که در صنایع از فناوریهای روز دنیا عقب هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اکنون تجار این استان با 30 کشور جهان از جمله ایتالیا، آلمان، سنگاپور، قزاقستان، میانمار، پرتغال و آفریقای جنوبی رفت و آمد تجاری دارند.
محمد صمدی با بیان اینکه باید زمینه های ارتباط با سایر کشورها را فراهم کنیم، گفت: در این راستا برنامه ریزی شده است تا در سال آینده به برخی از کشورها تیم تجاری اعزام کنیم و همچنین هیات های تجاری هم پذیرش داشته باشیم.
وی گفت: صادرات این استان سال 96 نسبت به سال ماقبل آن 80 درصد رشد یافت.
وی اظهار کرد: ایجاد بازارچه مرزی در منطقه پرسه سو که قبلا به تصویب رسیده بود انتظار می رود این موضوع از طریق روسای جمهوری دو کشور حل شود.
به گزارش ایرنا به نقل از رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی میزان صادرات استان در بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال از لحاظ ارزشی 7.4 درصد رشد و از لحاظ وزنی 8.6 درصد کاهش داشته است.
در سه ماهه ابتدای سال جاری حدود 120 هزار تن کالا به ارز 27 میلیون و 70 هزار دلار از استان صادر شده است.
امسال صادرات 160 میلیون دلار کالا از استان برنامه ریزی و هدفگذاری شده است، در این مدت 17 درصد از برنامه صادراتی استان تحقق یافته است.
عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی همچون اوره، ملامین، آمونیاک و نیز محصولات فولادی، محصولات پلاستیکی، سیمان، مواد غذایی و محصولات کشاورزی است.
این میزان کالا به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکیه، هند، امارات متحده عربی، بلغارستان، مالزی، ازبکستان، عراق، ایتالیا، اسپانیا، میانمار، سومالی، سریلانکا، تایوان، پاکستان، روسیه و آلمان صادر شده است.
هم اکنون خراسان شمالی تنها استان مرزی کشور است که بازارچه مرزی ندارد در صورتی که این منطقه مرزی آرام، مقرون به صرفه و توجیه پذیر است.
خراسان شمالی با کشور ترکمنستان 301 کیلومتر مرز مشترک دارد.
این استان حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان کشور رتبه دهم را داراست.
سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.