حمید واسطه روزپنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ظرفیت حجم سالانه مخزن آب سد بارزو شیروان 92 میلیون مترمکعب است، اظهار داشت: هم اکنون این سد هفت میلیون مترمکعب حجم آب مرده دارد که به هیچ وجه قابل تحویل نیست.
وی با اشاره به خشکسالی ها و کاهش بارندگی گفت: در صورتی که بارندگی نداشته باشیم حدود 80 درصد زمین های پایاب سد بارزو در حوزه کشاورزی برای سال زراعی آینده با مشکل تامین آب مواجه خواهد شد.
واسطه با تاکید بر صرفه جویی مردم در مصرف آب افزود: کشاورزان باید از کشت پاییزه آینده هم خودداری کنند زیرا که آب قابل تحویل نیست.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: متوسط مصرف جهانی آب 170 لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر است ولی در ایران به ازای هر نفر مصرف آب شرب و بهداشت بالای 250 لیتر در شبانه روز است که با توجه به وضعیت پیش آمده از شهروندان تقاضاداریم در مصرف آب صرفه جویی داشته باشند.
واسطه با بیان اینکه سالانه 6 میلیون متر مکعب آب سد بارزوی شیروان در سال برای کشاورزان در نظر گرفته شده است افزود: این در صورتی است که نیاز آب کشاورزان منطقه بیش از این است، هم اکنون توصیه می شود کشاورزان از کشت های کم مصرف، کم آب طلب و روش های جدید آبیاری استفاده کنند.
به گزارش ایرنا شهرستان شیروان در سال های اخیر دوران خشکسالی و کم‌آبی سختی ها را به خود دیده و حتی در مناطق مختلف بویژه تعدادی از روستاها مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه شده اند.
بارش‌های رو به رشد ابتدای سال جدید نیز مرهم خشکی سد آب بارزوی شیروان نشد و همچنان مخزن این سد خالی است.
شهرستان شیروان دارای 105 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی است.
این شهرستان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پر جمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
7186/3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.