به گزارش ایرنا و به نقل از مدیریت روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، محمدرضا صالحی روز یکشنبه در پنجمین نشست شورای حفاظت منابع آب این استان تاکید کرد: برای اقدام اجرایی در سازگاری با کم آبی به هماهنگی بیشتری نیاز است اما قبل از تدوین و اجرای هر برنامه ای به تفاهم رسیدن بر سر آمار و اطلاعاتی که اساس برنامه ریزی را تشکیل می دهند، ضروری است.
وی همچنین خواستار ارتباط و گفت و گوی بیشتر اعضای شهرستانی دستگاههای عضو شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی در شهرستانها و مناطق دارای تنش آبی در این استان شد و از دستگاههای مسئول خواست تا نشستهایی با حضور فرمانداران، شرکتهای آب منطقه ای و آب و فاضلاب، جهاد کشاوری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشته باشند.
مهندس سید ابراهیم علوی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در این نشست گزارشی از اقدامات این شرکت را برای تحقق مصوبات قبلی شورای حفاظت منابع آب استان، ارایه کرد.
او گفت: دستور کار انسداد چاههای غیرمجاز استان با حمایت و توجه استاندار، طبق برنامه پیش می رود و امیدواریم دستیابی به افق انسداد 3900 حلقه چاه غیرمجاز استان تا پایان برنامه ششم توسعه تحقق یابد.
وی تصریح کرد: اولویت کار در انسداد چاههای غیر مجاز، چاههایی است که در حریم یک کیلومتری چاههای شرب، حریم چشمه ها و قنوات قرار دارند.
علوی افزود: تعدیل پروانه های بهره بردای در هشت دشت ممنوع و بحرانی از یازده دشت این استان ابلاغ شده است و به طور میانگین 17 درصد از سقف مجاز پروانه های بهره بردای باید تعدیل شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به ممنوعیت کشت برنج در این استان گفت: خراسان شمالی از استانهای کم آب است و باید جهاد کشاورزی با ابزار بازدازنده قانونی، مانع کشت برنج در استان شود.
علوی، حجم آب قابل برنامه ریزی استان را یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: 39 درصد این منابع زیرزمینی و 61 درصد نیز منابع آب سطحی استان را تشکیل می دهد که سالانه حدود 105 میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی این استان به صورت غیر مجاز برداشت می شود.
وی اعلام کرد: با تجمیع سالانه حدود 80 میلیون متر مکعب کسری مخزن آبخوانهای زیرزمینی خراسان شمالی طی چند دهه اخیر، مجموع کسری آب این آبخوانها در این استان به یک میلیارد و 819 میلیون متر مکعب رسیده است.
استان 28 هزار کیلومترمربعی خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع شده که هم اکنون دچار خشکسالی شدید است.
6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.