محمد جواد تشکری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: راندمان آبیاری این استان در برنامه ششم توسعه از 42 درصد به 60 درصد افزایش خواهد یافت.
وی افزود: هم اکنون با توجه به حساسیت موضوع منابع آبی، کاهش بارش باران و خشکسالی بیشترین اعتبارات جهاد کشاورزی در حوزه سامانه های آبیاری نوین هزینه می شود، تا پایان برنامه ششم توسعه راندمان آبیاری در خراسان شمالی 18 درصد افزایش خواهد داشت.
تشکری با بیان اینکه تا پایان سال 95، 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان شمالی به سامانه آبیاری تحت فشار تجهیز شده است افزود: در سال های اخیر در بحث زراعی و امور زیربنایی، تغییر سامانه آبیاری نوین و استفاده از روش های آبیاری قطره ای اقدامات خوبی در این استان صورت گرفته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه سطح آبیاری تحت فشار در این استان به 50 هزار هکتار خواهد رسید گفت: همچنین برنامه افزایش تولید، ساخت کانال های پوششی آبیاری، قنوات، احیا و مرمت، استخر ذخیره آب و تجهیز و نوسازی اراضی انجام خواهد شد.
تشکری افزود: با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی های چند ساله اخیر تنها راه حل برون رفت از چالش کم آبی، افزایش بهره وری از منابع آب و خاک است و باید رفتار کشاورزی سنتی ما به روش نوین تغییر کند.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 40 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.
7186/3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.