به گزارش ایرنا، محمود ثمینی روز سه شنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با خبرنگاران این استان اظهار داشت: هم اکنون باید تلاش خود را معطوف به جلوگیری از ورود افراد جدید به مجموعه آمار معتادان داشته باشیم که نیازمند برنامه های پیشگیرانه هستیم.
وی افزود: هم اکنون 56 سمن در حوزه مواد مخدر در این استان فعالیت دارند که در سال جاری 28 طرح در خصوص پیشگیری از اعتیاد ارائه داده اند، یک میلیارد ریال نیز اعتبار برای این طرح ها در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: 93 طرح سمن ها در سال گذشته در خصوص پیشگیری از اعتیاد مورد حمایت شورای مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت.
وی گفت: عملیات استان پاک عاری از مواد مخدر را آغاز کرده ایم که نشان از جدی بودن مسئولان برای مبارزه با این بلایای خانمانسوز است و هم اکنون مطالعات اجرای این طرح در دستور شورا قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: امید وار هستیم این استان را از این نظر استانی الگو معرفی کنیم که در این خصوص نیازمند همکاری و مشارکت قشر های مختلف جامعه و به خصوص سمن ها در بخش آموزش و پیشگیری هستیم.
به گزارش ایرنا عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در سفر روز جمعه خود به خراسان شمالی به مدیران دستگاه های اجرایی این استان توصیه کرد تا طرح ها و مصوبه های کوچک را کنار بگذارند و در خصوص مبارزه با مواد مخدر و ترک اعتیاد کار بزرگ و انقلابی انجام دهند.
ثمینی گفت: با کمک دستگاه های اجرایی در این خصوص کارگروه هایی تشکیل خواهیم داد و با سمن ها و تشکل های مردمی نیز مذاکره خواهیم کرد و امورات در بحث پیشگیری و فرهنگ سازی را به آنان واگذار خواهیم کرد.
وی افزود: طرح استان پاک از نظر اعتیاد را آماده خواهیم کرد اما اگر مردم ورود پیدا نکنند در این طرح موفق عمل نخواهیم کرد.
رئیس کمیته مشارکت های مردمی بر کمک و همکاری رسانه ها، جراید و صدا و سیما در این خصوص تاکید کرد و افزود: دستگاه ها و نهاد های فرهنگی نیز نقش موثری در اطلاع رسانی و دادن آگاهی به خانواده ها دارند، در مرحله اول خانواده ها باید مراقب فرازندان خود باشند.
وی بر آموزش در حوزه های مختلف در خصوص پیشگیری از مواد مخدر تاکید کرد و گفت: باید معتادان نیز مراقبت و کنترل شوند.
ثمینی بر کمک هنرمندان در حوزه آموزش نیز تاکید کرد و اظهار داشت: باید از ظرفیت هنرمندان نیز در حوزه پیشگری از اعتیاد استفاده کنیم که این امر بسیار موثر است.
وی با اشاره به فعالیت تنها مرکز ماده 16 استان در لنگر شهرستان بجنورد گفت: برای خدمات رسانی بهتر در زمینه بهبود معتادان، ظرفیت این مرکز باید افزایش یابد که در سفر وزیر افزایش تا 150 نفر در این مرکز قول داده شد.
وی اظهار داشت: اکنون به علت کمبود ظرفیت پذیرش در این مرکز، افراد در مدت کوتاهی پس از نگهداری، رها می شوند و بر این اساس نتیجه دلخواه به دست نمی آید.
ثمینی با بیان اینکه دانش آموزان استان در سطح کشور پاک ترین هستند گفت: در یک پژوهش 95.2 درصد آنان اعلام کردند که مواد مخدر را نمی شناسند و همچنین استفاده ای نیز نخواهند کرد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی اظهار داشت: در سال جاری دست کم باید 50 درصد دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم در خصوص پیشگیری از مواد مخدر آموزش ببینند و حتی آمادگی تا 100 درصد را نیز داریم و تمام هزینه ها را در این خصوص تامین خواهیم کرد.
به گزارش ایرنا نرخ شیوع مواد مخدر در سطح کشور 5.4 درصد و در این استان 7.2 درصد است.
میانگین سن شیوع مواد مخدر در سطح کشور 24 سال و در خراسان شمالی 32 سال است.
بیش از 95 درصد از دانش آموزان استان اعلام کرده اند که هیچ گونه مواد مخدر مصرف نکرده اند و در این زمینه وضعیت استان مناسب می باشد.
نرخ شیوع مصرف مواد مخدر و محرک در میان دانشجویان استان 6.6 درصد است که از میانگین کشوری که 5.6 درصد به ثبت رسیده، بیشتر است.
در استان 863 هزار نفری خراسان شمالی قومیت های کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ زندگی می کنند.
3007/6042/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.