محمد رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در سال جاری در سطح سه هزار و 120 هکتار از اراضی این استان با ملخ مبارزه انجام شده است در صورتی که سال گذشته سطح مبارزه یکهزار و 20 هکتار بود.
وی با اشاره به اینکه مبارزه با ملخ در اراضی این استان از اواخر فروردین ماه آغاز شده و تا پایان مرداد ماه ادامه دارد گفت: بیشترین سطح مبارزه با این آفت در شهرستان های بجنورد، شیروان و فاروج بوده است.
رضایی افزود: شروع فعالیت و تغذیه ملخ از مراتع است در مرحله بعد به سوی باغ ها، اراضی و مزارع مجاور مراتع حرکت می کنند، مبارزه با این آفت به صورت محلول پاشی و سم با سبوس انجام می شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر مبارزه با ملخ قبل از مرحله بالداری تاکید کرد و گفت: در مراتع مبارزه با این آفت به علت سخت گذر بودن راه ها با مشکل مواجه ایم به همکاری روستاییان در این خصوص نیازمند هستیم.
رضایی با اشاره به اینکه سطح مراتع خراسان شمالی گسترده است افزود: از محل استقرار و کانون های ملخ بی اطلاع هستیم که اگر مبارزه انجام نشود برای سال های آینده مشکل به وجود می آید.
وی گفت: در خصوص هزینه های مبارزه با ملخ مکاتباتی انجام شده اما تاکنون اعتباری اختصاص نیافته است، تمام هزینه های مبارزه با ملخ بر عهده بخش دولتی است.
این مسئول اظهار داشت: هم اکنون در انبارها سم موجود نیست و مبارزه با محلول پاشی نیز به صورت 100 درصد کامل انجام نمی شود.
وی با بیان اینکه در ماه های گذشته قیمت سم از 50 تا 100 درصد افزایش پیدا کرده است افزود: برای خرید سم و هزینه های کارگری پنج میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار درخواست شده است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 40 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.
7186/3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.