سیدمحمد موسوی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در سال جاری برای تصویربرداری از یوزپلنگ دوریبن گذاری انجام نشده است گفت: هر ساله در فصل تابستان برای تصویربرداری و مشاهده یوزپلنگ دوربین تله کار گذاشته می شود زیرا که مشاهده به صورت مستقیم و چشمی سخت است.
وی گفت: این درحالی است که سال های گذشته دوربین های تله ای در مناطق مختلف پناهگاه حیات وحش میاندشت کار گذاشته شده بود.
موسوی با اشاره به مشاهده برخی از افراد هنگام دیدن یوزپلنگ و ترساندن و فراری دادن آن افزود: یوزپلنگ حیوانی آرام است تا در تنگنا قرار نگیرد حمله نمی کند، مهم ترین مشکل در این فصل حضور دامداران و سگ های گله است، توله های این حیوان توسط سگ ها در معرض خطر هستند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست جاجرم گفت: به دامداران توصیه می شود از هر گونه آسیب رساندن به این حیوان در معرض انقراض پرهیز و از آن محافظت کنند.
موسوی گفت: پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهوی جاجرم یک از زیستگاه های مولد یوز و دارای حساسیت فوق العاده ای است که بارها تولید مثل و زاد ولد این گونه ارزشمند و در معرض انقراض در این منطقه انجام شده است.
پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم و پارک ملی ضامن آهو خراسان شمالی در 10 کیلومتری شرق شهرستان جاجرم با گستره ای 84 هزار و 435 هکتاری قرار دارد که حدود 16 هزار هکتار پهنه آن دو سال پیش، به دلیل ازدیاد جمعیت آهو، به عنوان پارک ملی ضامن آهو تعیین شده است و یکی از پویاترین زیستگاه های یوزپلنگ در کشور است که در سال های گذشته تعدادی از این حیوان تصویربرداری شده است.
پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان 100 کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان 80 کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود 75 کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین 30 کیلومتر فاصله دارد و زیستگاه گونه در معرض انقراض یوزپلنگ ایرانی است.
در سال های اخیر با تلاش محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست جاجرم و همکاری اداره کل محیط زیست خراسان شمالی و پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اقدامات آموزشی مناسبی برای جوامع محلی اطراف این زیستگاه منحصر به فرد انجام شده که نتیجه آن افزایش جمعیت آهو و رشد زادآوری یوزپلنگ در این منطقه بوده است.
7186/3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.