به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز جمعه در ستاد فرهنگی، اجتماعی و مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی خراسان شمالی به مدیران دستگاه های اجرایی این استان توصیه کرد تا طرح ها و مصوبه های کوچک را کنار بگذارند و در خصوص مبارزه با مواد مخدر و ترک اعتیاد کار بزرگ و انقلابی انجام دهند.
وی از مدیران دستگاه های اجرایی خواست تا در این خصوص طرح جامعی تهیه و به تصویب برسانند و در مدت دو سال خراسان شمالی را استانی پاک از نظر اعتیاد اعلام کنند که به یک الگو در کشور تبدیل شود.
وی بر بسیج تمامی دستگاه ها، سمن ها، تشکل های مردمی و اقشار مختلف جامعه در راستای اجرای این طرح تاکید کرد و افزود: دستگاه های انتظامی نیز جلوی ورود مواد مخدر را بگیرید، خراسان شمالی استانی کوچک است در این راستا می توان اقدامی جدی انجام داد.
وی با بیان اینکه هم اکنون در بحث آسیب های اجتماعی 20 سال عقب هستیم افزود: باید هم اکنون کار بزرگ و فوق العاده انجام دهیم و در این زمینه باید مردم را وارد کار و با اجتماعی کردن با آسیب ها مبارزه کنیم.
به گزارش ایرنا به نقل از دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نرخ شیوع مواد مخدر در سطح کشور 5.4 درصد و در این استان 7.2 درصد است، میانگین سن شیوع مواد مخدر در سطح کشور 24 سال و در خراسان شمالی 32 سال است.
رئیس شورای امنیت ملی کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شیوع اعتیاد در استان خراسان شمالی در بین کارگران زیاد است گفت: دستگاه های مسئول در زمینه ترک اعتیاد کارگران معتاد اقدام کنند، به آنان فرصت دهید، اگر اعتیاد را ترک نکردند اخراج کنید، جوانان بیکار زیادی داریم.
رحمانی فضلی افزود: در حوزه دانشجویی نیزاگر دانشجو نسبت به ترک اعتیاد اقدامی نکرد اخراجش کنید، چرا که آینده ای نیز نخواهد داشت.
وی از نیروی انتظامی نیز خواست تا در بحث کشف مواد مخدر جدی وارد عمل شوند و افزود: خراسان شمالی استانی کوچک است با اقدامات جدی و کار اطلاعاتی این کار عملی خواهد شد.
وزیر کشور با بیان اینکه تعداد معتادان رو به کاهش است گفت: هم اکنون دو میلیون و 800 نفر معتاد در سطح کشور داریم که در دولت قبل سه میلیون و 700 نفر بود، شیوع شناسی نشان می دهد که تریاک نیز جایگزین برخی از مواد مخدر دیگر شده است.
رحمانی فضلی افزود: مصرف شیشه در بین معتادان در رتبه دوم قرار داشت که هم اکنون در جایگاه سوم و چهارم قرار دارد.
وی با بیان اینکه پارسال هفت هزار و 400 معتاد بهبود یافته در کارخانه ها دارای شغل شدند گفت: باید معتادان بهبود یافته در خانواده و جامعه پذیرش شوند تا دوباره به اعتیاد برگشت نداشته باشند.
وی اظهار داشت: وضعیت کشور نسبت به جهان از نظر اعتیاد و طلاق بهتر است و در این خصوص شاخص های قابل قبولی داریم اما باید در این زمینه تلاش بیشتری کنیم تا این آسیب ها در جامعه ریشه کن شوند.
محمد رضا صالحی استاندار در پایان این نشست اصل پیشنهاد وزیر کشور در خصوص اینکه خراسان شمالی پایلوت استان پاک از نظر مواد مخدر شود را پذیرفت و گفت: با کمک دستگاه های اجرایی در این خصوص کارگروه هایی تشکیل خواهیم داد و با سمن ها و تشکل های مردمی نیز مذاکره خواهیم کرد.
وی افزود: طرح استان پاک از نظر اعتیاد را آماده خواهیم کرد.
استان خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد، هم اکنون به نوعی 40 تا 50 درصد از زندانیان این استان از محل مواد مخدر هستند، 7.8 درصد از جمعیت 15 تا 64 این استان که شامل 70 هزار نفر است، معتاد هستند.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.