به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
موزه هنرهای معاصر، یکی از شاخص های فرهنگی هر کشوری محسوب می شود و به واسطه این که هنرهای تجسمی، ترسیم بخشی از فرهنگ بومی هر منطقه است می توان گفت ایجاد موزه هنرهای معاصر می تواند زمینه نمایش آثاری را که ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه دارد با همان اصالت و رنگ و بوی محلی و منطقه ای فراهم و آن ها را به آیندگان و حتی جهانیان معرفی کند.
چند سالی می شود که ضرورت ایجاد چنین گنجینه ای در استان از سوی مسئولان احساس و گام هایی برای ساخت این پروژه در قالب اعتبارات ملی برداشته شده است اما با وجود گذشت 4 سال از آغاز ساخت این پروژه همچنان در ابتدای راه است و پروژه 10 درصد پیشرفت فیزیکی را نشان می دهد؛ پروژه ای که قرار بود سال 96 به بهره برداری برسد، سرنوشتی نامعلوم پیدا کرده است و می رود تا برای سرعت بخشیدن به پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالا، رنگ توقف به خود می گیرد.
با این که از نگاه اهالی هنر استان، موزه هنرهای معاصر، گنجینه ای از آثار هنری است که در دل خود آثار ارزشمندی را به تصویر می کشد و می تواند مکانی برای برگزاری نمایشگاه ها و فروش آثار هنرمندان حرفه ای و آماتوربومی باشد اما همچنان سرنوشتی مشابه برخی پروژه های دیگر پیدا کرده است و در تب کمبود اعتبار می سوزد.
معاون اداری، مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان این که احداث پروژه موزه هنرهای معاصر با 7 هزار متر مربع زیربنا از سال 93 آغاز شد، می افزاید: کل اعتبار هزینه شده برای این پروژه 15 میلیارد و251 میلیون ریال است.
«طهماسبی» اعتبار مصوب پروژه را در سال گذشته 12 میلیارد و 895 میلیون ریال بیان می کند که 7 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
وی می افزاید: قرار بود این پروژه تا پایان سال 96 به اتمام برسد که در حال حاضر موافقت نامه آن اصلاح شده است و تا پایان برنامه ششم به اتمام می رسد.
وی با اشاره به این که فونداسیون پروژه موزه هنرهای معاصر اجرا و اسکلت آن ساخته شده و آماده نصب است، می افزاید: با نصب اسکلت آن، پروژه ای که به نظر می رسد 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد به 35 درصد پیشرفت می رسد.
مدیر دفتر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در رابطه با پروژه موزه هنرهای معاصر، می گوید: از آن جایی که اعتبار برای تکمیل و سرعت بخشیدن به پروژه کافی نیست، تصمیمی در وزارت خانه گرفته شده و قرار است جلساتی با سازمان برنامه و بودجه برگزار شود تا با توجه به پراکندگی پروژه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در صورت امکان تعدادی از پروژه های فعال با پیشرفت فیزیکی مناسب به سرانجام برسد و پروژه های با عقب ماندگی بالا و پیشرفت کم متوقف شود.
«معمار» می افزاید: هر چند اعتبار در نظر گرفته شده در سال 96 برای موزه هنرهای معاصر خراسان شمالی، جذب و هزینه خواهد شد اما در نهایت پروژه، فعلاً متوقف می شود.
وی ادامه می دهد: هفته گذشته بازدیدی از این پروژه انجام و راهکارها مطرح و مقرر شد اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه جذب و هزینه شود و در سال آینده تصمیم گرفته می شود کدام یک از پروژه های استان را فعال تر کنیم و روند ساخت آن سرعت بگیرد.
وی به پروژه تالار فرهنگ و هنر بجنورد و روند کند آن اشاره و تصریح می کند: اگر روند ساخت پروژه موزه هنرهای معاصر و کتابخانه مرکزی استان تداوم پیدا کند، شاهد کند شدن روند پروژه تالار فرهنگ و هنر، هدر رفتن نیرو،کم شدن دقت، فرسایش پیمانکار و صرف کردن هزینه برای جبران ضرر و زیان های تاخیر پروژه خواهیم بود.
«معمار» اظهار می کند: به نظر می رسد تصمیم درباره توقف پروژه هایی که از پیشرفت فیزیکی چندانی برخوردار نیستند، منطقی است و شاهد زودتر به سرانجام رسیدن پروژه ها خواهیم بود، در غیر این صورت باید دولت اعتبار کافی به پروژه های در دست اقدام بدهد.
«معمار» با اشاره به کاهش 40 تا 50 درصدی اعتبارات عمرانی در کل کشور، اظهار می کند: این امر سبب می شود با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم کنیم بنابراین تصمیم بر این است که در صورت پذیرفتن سازمان برنامه و بودجه برای هزینه کردن اعتبارات در پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالا گام برداریم و به نوعی اعتبارات را متمرکز و برای یک پروژه هزینه کنیم.
وی خاطرنشان می کند: در سال 93 نیز این پیشنهاد به نماینده سابق5 شهرستان استان در مجلس شورای اسلامی داده شد اما موضع گرفتن این نماینده، سبب شد یک میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار استان در سال 93، برگشت بخورد.
وی آغاز پروژه موزه هنرهای معاصر در سال 93 را اشتباه می داند و بیان می کند: در صورت اجرایی نشدن این تصمیم و با توجه به کاهش 40 تا 50 درصدی اعتبارات نمی توان زمان دقیقی را برای پروژه متصور شد.
وی خاطرنشان می کند: برای اتمام این پروژه، به نظر می رسد به 20میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
اخبار خراسان شمالی را در پیام رسان سروش اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
منبع: روزنامه خراسان شمالی
ع/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.