به گزارش ایرنا، خشکسالی ها در سال های اخیر سبب ایجاد تنش در تامین آب شمار زیادی از جمعیت377 هزار نفری روستاییان شده است و ساکنان این مناطق را دچار مشکل جدی کرده است.

* کاهش کیفیت آب در 27 روستا
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی در این باره گفت: خشکسالی ها و کاهش بارندگی به کاهش کیفیت منابع آبی منجر شده و به ناچار دست به دامن استفاده از دستگاه های آب شیرین کن شده ایم.
حمید روشن روان روز شنبه با اشاره به تاثیر خشکسالی ها در کیفیت منابع زیر زمینی اظهار داشت: اکنون کیفیت آب آشامیدنی در 27 روستای استان با مشکل روبه رو است.
وی افزود: مشکل کاهش کیفیت آب در روستاهای حاشیه رودخانه اترک در شهرستان مانه و سملقان بیشتر مشاهده می شود.
روشن روان گفت: این شرکت برای ارتقای کیفیت آب آشامیدن در 2 روستا، دستگاه آب شیرین کن را نصب کرد اما اکنون تلاش داریم تا بخش خصوصی وارد این عرصه شده و برای نصب این دستگاه ها در روستاها اقدام کند.
وی افزود: آب شیرین کن نصب شده در روستای یام شهرستان فاروج، پس از حفر و تجهیز چاه و ارتقای کیفیت منبع آبی، برچیده شد اما در روستای عبد آباد شهرستان شیروان همچنان با استفاده از آب شیرین کن کیفیت آب آشامیدن ارتقا داده می شود.
وی خاطرنشان کرد: نصب 5 دستگاه آب شیرین کن در 5 روستای استان امسال در برنامه است که تلاش داریم توسط بخش خصوصی اجرایی شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی تصریح کرد: این دستگاه ها در شهرستان های راز و جرگلان، بجنورد، مانه و سملقان و شیروان نصب خواهند شد.

* نصب نخستین آب شیرین کن توسط بخش خصوصی
معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی نیز از نصب یک دستگاه آب شیرین کن در روستای محمدعلی پهلوان در شهرستان بجنورد خبر داد و گفت: این نخستین بار است که بخش خصوصی برای نصب و بهره برداری از این دستگاه ها اقدام کرده است.
رمضانعلی حسن زاده اظهار داشت: کیفیت آب چاه در روستای محمد علی پهلوان در این سال ها به علت کاهش بارندگی ها و شرایط اقلیمی و زمین شناسی کاهش یافته است از طرفی انتقال آب از مناطق دیگر به لحاظ هزینه و مسائل اجتماعی با مشکلات فراوان روبه رو است از این رو نصب دستگاه آب شیرین کن در دستور کار قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: این شرکت با همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی، برای خرید و نصب یک دستگاه آب شیرین کن و همچنین یک دستگاه بسته بندی آب شرب در این روستا اقدام کرده است.
حسن زاده اظهار داشت: اکنون این آب شیرین کن با ظرفیت هفت هزار لیتر در روز به بهره برداری رسیده است.
وی با اشاره به استفاده مردم از آب لوله کشی منازل در مصارف بهداشتی گفت: با توجه به اینکه تمام تلاش این شرکت توزیع آب آشامیدنی بهداشتی برای مردم است درخواست می شود مشترکان در این روستا تنها برای مصارف آشامیدن از آب دستگاه آب شیرین کن استفاده کنند.
معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی، هزینه خرید و نصب این آب شیرین کن‌ را بیش از یک میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: با استفاده از این آب شیرین کن، آب آشامیدنی 2 هزار و 38 مشترک تأمین می شود.
خراسان شمالی با جمعیت 863 هزار نفری در شمال شرق کشور قراردارد که حدود 48 درصد آن در روستاها ساکن هستند و معیشت آنها از کشاورزی و دامپروری است.
شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی حدود 116 هزار مشترک دارد.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.