به گزارش ایرنا و به نقل از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زلزله ساعت 14و2 دقیقه و 38 ثانیه در عمق 12 کیلومتری زمین رخ داد.
براساس این گزارش موقعیت جغرافیایی این زلزله در عرض شمالی 37.33 و در طول شرقی 56.62 در 22 کیلومتری شهر قاضی شهرستان مانه و سملقان و 23 کیلومتری شهر شوقان شهرستان جاجرم بوده است.
این زلزله خسارتی در پی نداشته است.
به گزارش ایرنا، زلزله ای 23 اردیهبشت ماه پارسال با قدرت 5.7 ریشتری در خراسان شمالی رخ داد که مرکز کانونی آن در شهر پیش قلعه حدفاصل2 شهرستان بجنورد و مانه و سلمقان بود.
این زلزله 400 مصدوم و 2 کشته داشت و خسارت فراوانی به تاسیسات زیربنایی و واحدهای مسکونی وارد کرد.
استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.
این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.
مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.
براساس آمارهای موجود درسده اخیر 13 زمین لرزه با قدرت بیش از 5.5 ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است که آخرین آن با قدرت 6.2 درجه درمقیاس امواج درونی زمین ریشتر بهمن سال 1375 بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.