محمد جواد تشکری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این تصمیم گیری بر اساس کارگروه های ملی انجام شده است اظهار داشت: کشاورزان به جای برنج از کشت های جایگزین استفاده کنند تا معیشت آنان به خطر نیفتد.
وی با اشاره به ممنوعیت کشت برنج در خراسان شمالی گفت: باید یک الگوی کشت مناسب برای استان تعریف و کشت های کم آب طلب بیشتر ترویج داده شود تا به تولید نیز ضربه ای وارد نشود.
وی اظهار داشت: با توجه به کاهش آب باید در بخش های شرب، صنعت و کشاورزی آب کم تر استفاده تا تعادل برقرار شود.
تشکری با بیان اینکه با عدالت منابع آب در اختیار کشاورزان قرار می گیرد تا مشکلی پیش نیاید افزود: کشت برنج همه ساله در سطح دو هزار هکتار در اراضی مانه و سملقان انجام می شود که سال گذشته به یکهزار و 500 هکتار کاهش پیدا کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی میزان آب مصرفی در هر هکتار از اراضی کشت برنج در این استان را بین 22 تا 30 هزار متر مکعب عنوان کرد و گفت: کشت این محصول همه ساله در خردادماه انجام می شد که سالانه سه هزار و 750 تن محصول در این استان تولید می شد.
عمده تولید برنج در خراسان شمالی در شهرستان های بجنورد و مانه و سملقان است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزاز است و بیش از 42 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.
خراسان شمالی بیشترین شاغل در بخش کشاورزی در سطح کشور را دارد.
7186/3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.