به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
ایده دارد اما نمی داند این ایده را که به نظرش می تواند درآمدزا باشد در کجا و چگونه اجرایی کند؟ او که دانشجوی ارشد مهندسی صنایع است سرگردان در میان دستگاه های اداری به دنبال محلی برای اجرای ایده خود می گردد؛ ایده ای که در یک استارت آپ آن را اعلام کرده و تقدیر شده است.
استارت آپ ها نزدیک به یک دهه است که در کشورهای توسعه یافته مطرح شده اند و 4 سال است که در برخی از استان ها مانند خراسان شمالی برگزار می شوند. هر چند به نظر برخی از مسئولان آن چه در استان برگزار شده استارت آپ واقعی نیست اما در هر حال موجب گرد هم آمدن دانشجویان و صاحبان ابتکار شده است.

***تجمع ایده پردازان

به گفته کارشناسان، استارت آپ تجمعی از صاحبان ایده است که بدون هیچ محدودیت سنی و تحصیلی ایده ای را که در سر دارند در مدت 54 ساعت معرفی می کنند.
در واقع استارت آپ ویکند یک همایش و رویداد آموزشی- تجربی است که در انتهای هفته برگزار می شود. در این برنامه شرکت کنندگان باانگیزه مانند برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارت آپ، بازاریاب های حرفه ای و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا انتهای هفته طی 54 ساعت ایده یا پروژه هایی را مطرح و آماده کنند.
به گفته یک استاد دانشگاه، هدف استارت آپ ویکند، آموزش و ترویج کارآفرینی در کشورهای جهان است. اما جدا از این اهداف، هر شرکت کننده در این گونه گروه ها یاد می گیرد چگونه درست فکر کند و ایده های خود را در جهت درست و عملی پرورش دهد.
دکتر کمالیان می گوید: اگر در این رویداد شرکت کنید با افراد و شریک های جدیدی آشنا می شوید که می توانند در پیشبرد ایده یا سرمایه گذاری روی آن به شما کمک کنند.
وی با بیان این که در کشور ما نیز چند دوره استارتاپ ویکند برگزار شده است می افزاید: در گردهمایی روز نخست، افراد ایده های شان را مطرح می کنند و از بین ایده های مطرح شده بهترین ها با رای حاضران انتخاب می شوند و صاحبان ایده های انتخاب شده شروع به تشکیل تیم و جذب تخصص های مورد نیاز برای پیشبرد ایده های شان می کنند و بعد از تشکیل گروه ها روز اول به پایان می رسد.
وی تصریح می کند: در روز دوم، گروه ها از اول صبح در مکانی که برای شان تدارک دیده شده حاضر می شوند و با امکاناتی که در اختیار دارند شروع به اجرایی کردن ایده شان می کنند و در این بین افرادی به عنوان مربی که در زمینه های مختلف دارای تخصص هستند یا سابقه ایجاد استارت آپ را دارند به گروه ها به منظور اجرایی کردن ایده های شان کمک می کنند.
وی می افزاید: در روز سوم گروه ها دور هم جمع می شوند و آخرین تلاش را برای تولید نمونه اولیه محصول شان انجام می دهند و آماده ارائه آن در حضور داوران می شوند و عصر روز سوم زمان بررسی ایده ها و محصول اولیه حاصل از آن ایده هاست.

***ارزیابی مثبت

وی با ارزیابی مثبت این رویداد علمی می گوید: برگزاری استارت آپ ویکند باعث می شود دانشجویان بیشتری با مراکزی مانند بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری آشنا شوند و از سویی در این رویداد علمی به شرکت‌کنندگان آموزش داده می شود که چگونه هزینه – فرصت، هزینه – مهارت و هزینه – زمان را با ساخت یک محصول حداقلی کاهش دهند.
وی با اشاره به آماری در این مورد مدعی است: معمولا حدود 12 درصد از کسانی که در استارت آپ ویکند حضور دارند، کار روی ایده شان را ادامه می دهند و در واقع می توان استارت آپ را به اتاق فکری تشبیه کرد که از آن ایده های نو خارج می شود.

***استارت آپ های واقعی

رئیس بنیاد نخبگان استان در مورد استارت آپ هایی که در استان برگزار شده است می گوید: این رویدادها استارت آپ واقعی نیستند.
دکتر قاسمی فرد با تاکید بر این که ما به برگزاری استارت آپ ها نیاز داریم می گوید: نباید فراموش کرد که استارت آپ الزاماتی دارد که نخستین آن احصای مشکلات و نیازهای استان است و راهکارهایی در این مورد ارائه و صورت یک ایده یا خلاقیت مطرح می شود ولی این همه ماجرا نیست.
وی ادامه می دهد: فرض کنیم که ایده ای در استارت آپ مورد قبول داوران واقع شد اما پس از آن چه باید کرد و این جاست که چالشی به نام حمایت نشدن به وجود می آید و فرض بر این که چنین رویدادی در استان هم برپا شود تا از قافله دیگر استان ها باز نمانیم اما آن چه مهم است حمایت هایی است که پس از آن باید بشود و نمی شود و علت آن نبود نگاه تخصصی مدیران است.در واقع دچار نوعی شلختگی مدیریتی هستیم که منجر به حمایت نشدن از نخبگان می شود.
وی اظهارمی کند: همین موضوع باعث می شود نخبگان از استان بروند یا ایده شان را به خاک بسپارند و سرخورده و گوشه نشین شوند.
در عین حال رئیس پارک علم و فناوری بیان می کند: از ماحصل استارت آپ هایی که در استان برگزار شده است و به صورت ایده بوده حمایت شده است.
پیله ور می افزاید: فلسفه استارت آپ این است که افراد صاحب ایده، ایده خود را با تیم سازی مناسب و کار گروهی ارائه دهند و شرایط در استارت آپ ها به شکلی پیش برود که جذب مراکز رشد و پارک ها شوند و این اتفاق در استارت آپ قبلی رخ داد و 3 نفر از برگزیدگان جذب شدند و اکنون کار می کنند و کار آفرین هم شده اند.
وی با تاکید بر لزوم برگزاری استارت آپ می گوید: این رویدادها بستر فرهنگی می خواهد که باید در استان فراهم شود و در واقع فرصت آفرینی برای علاقه مندان است.
اخبار خراسان شمالی را در پیام رسان سروش اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
منبع: روزنامه خراسان شمالی
ع/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.