بهروز عربی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: امسال 48 درصد از زمین های آبی باغی و زراعی استان با تنش آبی رو به رو است که جهت کاهش این میزان و افزایش بهره وری آب کشاورزی در سالیان قبل اقدامات اجرایی و زیر بنایی صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه عمده منابع آب مورد نیاز در بخش کشاورزی این استان از منابع آب های سطحی تامین می شود گفت: با توجه به تنش های محیطی در سال های اخیر باید از روش های علمی و دانش محور و بذور کم آب طلب که باعث افزایش بهره وری در بخش کشاورزی می شود استفاده کنیم.
عربی افزود: افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی یکی از اولویت های این سازمان است که تاکنون اقدامات خوبی در این بخش انجام شده که تجهیز 10 هزار هکتار از اراضی استان به سامانه های آبیاری نوین از جمله آن است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه محصولات هندوانه و چغندرقند قند آب زیادی می طلبد باید از روش کشت نشایی استفاده شود.
عربی با بیان اینکه هم اکنون به ازای هر متر مکعب آب، 0.55 کیلوگرم گندم در خراسان شمالی تولید می شود افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه این میزان به 0.88 کیلوگرم و پایان برنامه 10 ساله، 1.01 کیلوگرم خواهد رسید.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزاز است و بیش از 42 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.
خراسان شمالی بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.
3007/ 7186/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.