بهروز عربی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هم اکنون آب همه قنات های خراسان شمالی کم شده است اظهار داشت: بیشتر قنات ها در معرض خشکی مربوط به دو شهرستان اسفراین و گرمه است.
وی با بیان اینکه آب قنات ها متاثر از آب های سطحی است گفت: در سال گذشته 48 درصد و در سال جاری 38 درصد کاهش بارش باران داشته ایم، بارش های اخیر تنها باعث تثبیت میزان آبدهی تعدادی از قنات های خراسان شمالی شده است.
عربی با بیان اینکه قنات ها تنظیم کننده آب زیرزمینی هستند افزود: آب موجود در قنات های این استان باید 85 میلیون مترمکعب برای کشاورزی باشد که با این وضعیت خشکسالی و کاهش بارندگی هم اکنون تنها به دنبال تثبیت میزان آبدهی هستیم.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان گفت: هم اکنون لایروبی و مرمت قنات ها در دست انجام است برای این عملیات امسال 197 میلیارد ریال از محل اعتبارات رهبری، ملی، استانی و آستان قدس رضوی در نظر گرفته شده است.
خراسان شمالی 629 رشته قنات دارد که شیروان و اسفراین با 320 رشته قنات، بیشترین قنات های این استان را دارا است.
استان خراسان شمالی در منطقه نیمه خشک واقع شده و میانگین سالانه بارش باران در این استان حدود بین 250 تا 260 میلی متر است که در سال های اخیر، به دلیل کاهش بارش ها و بروز خشکسالی، به این میانگین نرسیده است.
این استان، 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 40 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.
7186/3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.