بهروز جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فلامینگوها در کنار دریا و دریاچه های آب شور با عمق کم زندگی می کند و در فصل مهاجرت به صورت اتفاقی در برخی از آبگیرهای شهرستان جاجرم این استان نیز مشاهده می شوند.
وی زیستگاه این نوع پرنده را دریاچه ارومیه، حاشیه دریای خزر و سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: با توجه به مشاهده این پرنده در فصل بهار به احتمال در اثر طوفان راه خود را گم کرده است.
فلامینگو پرنده‌ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر بابدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ های سفید و صورتی است که به آرامی راه می‌رود و در حالی که سر و منقار خودرا در آب کم عمق فرو برده تغذیه می‌کند.
فلامینگو شاخص ترین پرنده آبچر در جهان هست، پر و بال بنفش-قرمز، خود به تنهایی این پرنده را از سایر پرنده‌ها مجزا می کند.
به گزارش ایرنا هرساله پرندگان مهاجر از اواسط فصل پاییز از مناطق سردسیر سیبری به تالاب ها و آبگیرهای خراسان شمالی وارد می شوند و پس از زمستان گذرانی در اوایل بهار برای زادآوری به سیبری باز می گردند.
بیشتر پرندگان مهاجر که به استان وارد می شوند در سدهای شیرین دره، بیدواز، بارزو و حاشیه رودخانه های اترک و کال شور جاجرم فصل سرما را سپری می کنند.
گروهی از پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی، گذری و گروهی زمستان گذر هستند، تعداد کمی از پرندگان از جمله اکراس، حواصیل ارغوانی و آبچلیک پا سرخ مهاجر عبوری هستند که بعد از توقف کوتاه 10 تا 15 روزه به مسیر خود به سمت مناطق گرم جنوبی ادامه می دهند اما بیشتر گونه ها زمستان گذر هستند و فصل سرما را در استان سپری می کنند.
بیشترین پذیرش پرندگان مهاجر در سد شیرین دره به عنوان آبگیری مناسب است، با توجه به کاهش جریان آب در رودخانه های اترک و کال شور در سال های گذشته، تعداد پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در حاشیه این رودخانه ها کاهش یافته است و پرندگان بیشتر به سمت آبگیرها و پشت سدها تمایل پیدا کرده اند.
در خراسان شمالی 56 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور، 150 گونه پرنده از 532 گونه موجود، 68 خزنده از 228 گونه، چهار گونه دوزیست از 20 گونه و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، پلنگ، بالابان، و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و دو پارک ملی سالوک و ساریگل، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می کند.
7186/3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.