به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
بیکاری سال هاست که از پشت دیوارهای روستاییان بالا خزیده و کالبد اشتغال روستایی را خدشه دار کرده، سال هاست که نبود مدیریت های درست، تغییرات اقلیم و خشکسالی زمین های کشاورزی را به زمین های کم بازده تبدیل و تن تب دار اشتغال روستایی، بسیاری از جوانان جویای کار را راهی بیراهه هایی کرده که حاصل آن چیزی جز تخلیه روستاها و سرعت حاشیه نشینی نبوده است.
اگر چه راه های درمانی برای بهبود اشتغال روستایی اندیشیده شده اما نمی توان گفت که کارآمد بوده و توانسته اند جانی به کسب و کارهای واقع در روستاها بدهند.
یکی از دستور کارهای تعریف شده برای مقابله با بیکاری در روستاها، به طرح موسوم به تسهیلات توسعه اشتغال روستایی معطوف شده است که بر این اساس مقرر شده با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، اجرایی و عملیاتی شود.
با این که این تسهیلات در ابتدای امر بنا بود ساختار به هم ریخته اشتغال روستایی را بازسازی کند اما گفته های روستاییان مؤید این موضوع است که به دلیل مشکلاتی که سر راه آن ها وجود دارد این تسهیلات کارآمد نبوده و پولی دست روستاییان را نگرفته است.
بی بهره ماندن روستاییان از تسهیلات اشتغال زایی روستایی یک سوی این ماجراست، سمت دیگر این داستان صرف تسهیلات پرداختی در مشاغلی است که بهره وری آن ها پایین است و دارای توجیه اقتصادی کافی نیستند.
بر اساس این طرح قرار است معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار (حدود 6 هزار میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی نزد موسسات عامل (بانک کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر موسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.
دهیار بدرانلو با اشاره به مشکلات موجود در دریافت تسهیلات اشتغال زایی روستایی می گوید: در ابتدای امر اعلام شد که متقاضیان دریافت تسهیلات روستایی از طریق دهیاری ها به بخشداری ها و سپس به استانداری و بعد بانک معرفی می شوند تا بتوانند تسهیلات مورد نظر را دریافت کنند اما وقتی این طرح اجرایی شد هر دستگاهی اعلام کرد که باید مجوز مورد نظر از آن هم دریافت شود بنابراین بسیاری از متقاضیان گرفتار دوندگی های 6 ماهه شدند و در نهایت نتوانستند این تسهیلات را دریافت کنند.
«جعفری» با بیان این که این مشکل منجر به تشکیل کارگروهی برای رفع آن شد، ادامه می دهد: در نهایت سامانه ای با نام کارا راه اندازی شد تا روستاییان متقاضی وام اشتغال زایی بتوانند با ثبت نام در این سامانه تسهیلات مورد نظر را دریافت کنند.
وی با بیان این که شرایط مورد نظر بسیار فراتر از توانایی روستاییان است و بسیاری از روستاییان این شرایط را ندارند، اظهارمی کند: شرایط سخت دریافت تسهیلات و مشخص شدن حداقل و حداکثر پرداختی برای این تسهیلات روستاییان را از این کار منصرف کرد زیرا بسیاری از آن ها متقاضی دریافت وام های خرد بودند در حالی که تسهیلات بیشتر به طرح های صنعتی اختصاص داشت و حداقل 100 میلیون تومان پرداخت می شد.
وی با بیان این که شرایط پیش آمده و ناتوانی بسیاری از روستاییان از استفاده از این تسهیلات نگرانی هایی همچون ورود سودجویان به این بخش را ایجاد کرده است، می افزاید: ممکن است افرادی با نام سرمایه گذار وارد شوند و طرحی را در روستاها اجرا و آن را به طور ناتمام رها کنند و تسهیلات در جای دیگری هزینه شود.یک کارشناس اقتصادی با بیان این که عواملی موجب بروز تردید هایی در افراد شده است، می افزاید: باید دید تا چه میزان چارچوب ها و ساز و کارهای کاربردی و سازنده برای هدایت صحیح، موثر و پایدار این تسهیلات برای اشتغال زایی در نظر گرفته می‌شود.
«الهی» با بیان این که کم نیستند کارشناسانی که معتقدند صرفا با تزریق پول یا تسهیلات، نمی توان در مقابله با بیکاری موفق عمل کرد، ادامه می دهد: تجارب گذشته در خصوص ارائه تسهیلات به مراکز تولیدی نشان می دهد که وجود چنین دغدغه و تردیدهایی در ارتباط با میزان اطمینان از موفقیت طرح مذکور بیراه نیست.
وی ادامه می دهد: پرداخت تسهیلات با وجود حصول برخی توفیقات غیر قابل انکار، عده ای از تولید کنندگان را بدهکار کرده است و اکنون این هراس می رود که طرح تسهیلات توسعه اشتغال روستایی، روستاییان بیکار را به روستاییانی تبدیل کند که علاوه بر بیکاری با بدهی نیز مواجه شوند.
وی ادامه می دهد: از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت روستاییان که به طور عمده افراد متخصص و دارای تجربه کافی در حوزه تولیدات صنعتی نیستند چگونه قادر به پیشبرد اهداف مذکور در این عرصه خواهند بود؟
در مقابل صحبت های مطرح شده مدیر امور سرمایه گذاری جهاد کشاورزی خراسان شمالی می گوید: متقاضیانی که دارای مجوزهای مربوطه هستند می توانند در سامانه کارا ثبت نام و تسهیلات مورد نظر را دریافت کنند. البته باید اشاره کرد که دبیرخانه تسهیلات اشتغال زایی روستایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است و این اداره رسته های مورد نظر برای دریافت تسهیلات را مشخص کرده است.
«صادق» ادامه می دهد: دستورالعمل های این دستگاه، مغایرت هایی با مقررات بانک های عامل داشت که اگر چه رفع شده اما متأسفانه همچنان برای روستاییان و متقاضیان مشکلاتی را ایجاد می کند.
وی با بیان این که حداقل تسهیلات پرداختی در این طرح 50 میلیون تومان است، اضافه می کند: سرانه اشتغال این طرح 75 میلیون تومان بود اما با رایزنی های انجام شده به 50 میلیون تومان کاهش پیدا کرد با این حال متقاضیان دریافت تسهیلات خرد نمی توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
وی با بیان این که دستورالعمل پرداخت این تسهیلات در قالب قانون حمایت از توسعه و اشتغال روستایی و عشایری ابلاغ شده است، اعلام می کند: باید در همین چارچوب عمل کرد، طرح های خرد نمی توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
وی ادامه می دهد: از ابتدای سال تاکنون به 21 طرح، تسهیلات اشتغال زایی از همین محل پرداخت شده است که شامل طرح های دامداری، کشت زعفران و گیاهان دارویی بوده است.
اخبار خراسان شمالی را در پیام رسان سروش اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
منبع: روزنامه خراسان شمالی
ع/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.