بهروز جعفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: زایش حیواناتی چون قوچ و میش، کل و بز در منطقه حفاظت شده و مناطق طبیعی اهمیت بالایی برای افزایش ظرفیت حیات وحش دارد.
وی افزود: ایجاد ناامنی در زیستگاه ها در فصل بهار و زایش صدمات جبران ناپذیری به جمعیت وحوش به وجود می آورد، علاقه مندان و طبیعت دوستدان در فصل زایمان وحوش کمتر وارد زیستگاه های حساس شوند.
وی با بیان اینکه هر یک از پستانداران در محدوده طبیعی مشخصی تحت عنوان زیستگاه زندگی می کنند گفت: نیاز وحوش از قبیل آب، غذا و پناهگاه در زیستگاه تامین می شود که محل امنی برای زندگی و تولید مثل در حیات وحش است.
جعفری افزود: خراسان شمالی به علت داشتن شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاص دارای زیستگاه های مختلف با گونه های متنوع گیاهی و جانوری است که نیازمند توجه بیشتر در حفظ این ارزش ها است.
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان شمالی گفت: متاسفانه کمبود اطلاعات و عدم شناخت از گونه های مختلف و عادات و رفتار شهروندان گاهی باعث ایجاد آسیب و اشکال در روند طبیعی تولید مثل که لازمه تداوم نسل گونه های جانوری است می شود.
جعفری با بیان اینکه مردم در این فصل به طبیعیت بیشتر رو می آورند گفت: باید به قوانین طبیعت احترام بگذاریم و برای حفظ محیط زیست و تنوع زیستی بیشتر تلاش کنیم.
به گزارش ایرنا براساس آخرین نتایج سرشماری پستانداران، جمعیت آهوان نسبت به سرشماری ماقبل آن در مناطق زیر پوشش این مدیریت 12.5 درصد کاهش داشته است.
در آخرین سرشماری پستانداران خراسان شمالی که نیمه دوم پارسال انجام شد، هفت هزار و 80 پستاندار شاخص مشاهده و سرشماری شدند، در مجموع جمعیت پستانداران استان در مقایسه با سرشماری ماقبل آن 1.3 افزایش داشته است.
در این سرشماری پنج هزار و 250 راس قوچ و میش، 322 راس کل و بز و یک هزار و 508 راس آهو مشاهده شدند که جمعیت قوچ و میش در مقایسه با سرشماری ماقبل آن 4.7 درصد و کل و بز 28.2 درصد افزایش داشته است.
در خراسان شمالی 56 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور، 150 گونه پرنده از 532 گونه موجود، 68 خزنده از 228 گونه، چهار گونه دوزیست از 20 گونه و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، پلنگ، بالابان، و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
7186/3007/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.