محمدرضا قلی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تامین آب آشامیدنی خانواده های عشایر و دام آنها در مناطق ییلاقی یکی از مشکلات اساسی این گروه از جامعه است.
وی گفت: با توجه به خشکسالی ها در این مناطق و نبود بارش برف قابل ملاحظه در آن مکان ها، بیشتر چشمه ها خشک و یا خیلی کم آب شده اند که پاسخگوی نیاز جمعیت عشایری نیست.
قلی پور اضافه کرد: تانکرهای آبرسان هم به علت سخت گذر بودن ایلراه های برخی از مناطق ییلاقی قادر به آبرسانی نیستند و این مشکل را دو چندان کرده است.
وی اظهارداشت: اداره کل امور عشایر خراسان شمالی با برنامه ریزی های انجام شده تلاش می کند، نیازهای آب آشامیدنی را تامین کند تا مشکلی در تولید و ادامه فعالیت جامعه عشایری در مناطق ییلاقی ایجاد نشود.
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی از مسئولان اجرایی استان درخواست کرد که برای تامین آب آشامیدنی عشایر در مناطق ییلاقی کمک کنند تا عشایر از چرخه تولید خارج نشوند.
وی گفت: مناطقی مانند هفت ریگ، سالوک و ارتفاعات شاه جهان از جمله مناطقی هستند که چشمه های آب در آنجا خشک شده است و نیاز به آبرسانی سیار دارند.
وی افزود: این برای نخستین بار است که عشایر این مناطق از این اداره کل به علت خشک شدن چشمه ها درخواست تامین آب شرب دارند، تا کنون این اتفاق رخ نداده بود.
قلی پور عنوان داشت: اداره کل امور عشایر خراسان شمالی از فرمانداری مرکز استان درخواست دارد که از محل اعتبارات مالیات برارزش افزوده، 2 دستگاه تانکر آبرسان به ناوگان حمل آب سیار اضافه کند تا از این راه بخشی از مشکل مرتفع شود.
وی گفت: در سال جاری با توجه به پیگیری ها اداره کل امور عشایر سه دستگاه آبرسان نیز از محل اعتبارات ملی برای خراسان شمالی خریداری شده است.
قلی پور اظهارداشت: روزانه 11 تانکر آبرسان معادل 450 متر مکعب آب و هر تانکر بین سه تا پنج سرویس به مناطق ییلاقی عشایر آب حمل می کند.
در خراسان شمالی 2 ایل عشایری در قالب 38 طایفه با 30 هزار و 300 نفر جمعیت در قالب پنج هزارو 350 خانوار با 750 هزارراس دام زندگی می کنند.
اخبار خراسان شمالی را در پیام رسان سروش اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.