اصغر سمیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون کانون بیماری زغالی بلوط در جنگل های هیرکانی شهرستان مانه و سملقان گزارش شده است.
وی با بیان اینکه مهم ترین دلیل شیوع این بیماری تغییرات اقلیمی است افزود: کاهش بارش برف و باران، افت آب های زیرزمینی، خشک شدن چشمه ها در جنگل و افزایش نسبی دما موجب افزایش تنش در جنگل و مستعد شدن زمینه شیوع این بیماری می شود.
وی به اقدامات انجام شده برای مبارزه با این بیماری اشاره کرد و گفت: در کانون های آلوده عملیات بهداشت جنگل که شامل شناسایی درختان آلوده می باشد اجرا شده است.
سمیعی افزود: قارچ زغالی بلوط، نوع بیماری است که موجب انسداد آوندها و قطع ارتباط قسمت های هوایی درخت و ریشه شده که از علائم بارز آن ایجاد یک لایه سیاهرنگ زیر پوست تنه درختان بلوط است که این وضعیت موجب خشکیدگی درختان می شود.
جنگل های هیرکانی خراسان شمالی با بیش از 25 هزار هکتار وسعت، در مناطق جوزک، درکش و هاور قرار دارند که منطقه حدفاصل دو ناحیه رویشی خزری و ایران تورانی محسوب می شود و به لحاظ اکولوژیکی شاخص های دو ناحیه رویشی را در بر می گیرد.
این جنگل ها دارای شرایط محیطی شکننده است و به همین علت در صورت وارد شدن هر گونه استرس و یا تخریب، برگشت پذیری این مناطق به حالت اولیه بسیار زمان بر است.
گونه های اصلی جنگل های هیرکانی استان شامل گونه هایی همچون بلوط، زبان گنجشک، افرا شیردار، کچف، داغ داغان، سیاه تلو، زرشک و چنار است.
جنگل های هیرکانی به دلیل اینکه در ناحیه نیمه مرطوب واقع شده اند به لحاظ اکولوژیکی از اهمیت بسیار زیادی در زمینه مطالعاتی و تحقیقاتی برخوردارند.
جنگل های استان خراسان شمالی مساحتی بیش از 434 هزار و 500 هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان را دربرگرفته است که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به منظور مدیریت بهینه، حفاظت، احیا و توسعه جنگل های استان، طرح هایی تحت عنوان مدیریت منابع جنگلی، جنگلداری چندمنظوره و جنگل داری تولیدی غیر چوبی تهیه و اجرا می کند.
از سال 84 تا سال 95، در این استان بیش از دو هزار و 300 هکتار جنگل کاری صورت گرفته است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
7186/3007/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.