بهروز عربی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اراضی مورد تعهد سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی برای اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی پایاب سد سومبار 770 هکتار است؛ آب تخصیصی نیز از محل سد برای کشاورزان چهار میلیون و 400 هزار متر مکعب است.
وی با اشاره به اجرای این طرح از سال 95 گفت: اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در اراضی پایاب سد سومبار غلامان برای 332 بهره بردار روستاهای غلامان، سرخ زو هاشم، پرسه سو علیا و سفلی است که در صورت تخصیص اعتبار عملیات آن تا پایان امسال به پایان خواهد رسید.
عربی افزود: برای اجرای این طرح 140 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که تاکنون 50 میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تخصیص داده شده است.
مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی استفاده بهینه از منابع آب و خاک و آب های مرزی استان، بهبود وضعیت کشاورزی منطقه، ارتقای وضعیت معیشتی کشاورزان در مناطق محروم مرزی، افزایش بهره وری از منابع آب و خاک، کنترل سیلاب و تثبیت بستر رودخانه ها و کنترل روان آب ها با استفاده از شبکه های مدرن آبیاری را از ویژگی ها و مزایای اجرای شبکه فرعی پایاب سد سومبار در منطقه غلامان ذکر کرد.
استان مستعد اجرای 50 هزار هکتار سامانه آبیاری نوین است که هدفگذاری طبق برنامه ششم سالانه 6 هزار هکتار است اما با توجه به کم آبی و خشکسالی های پی در پی برنامه سالانه 7 هزار هکتار است.
خراسان شمالی چندین سال است به علت کاهش بارندگی ها با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند که سال گذشته نیز جزو سه استان درگیر خشکسالی کشور اعلام شده بود.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزاز است و بیش از 42 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.
3007/ 7186/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.